Nowa Miodowa. Sinfonia Iuventus

18:00

Pomagamy!

Podczas koncertu, we współpracy z Polską Akcją Humanitarną promujemy zbiórkę online SOS Ukraina. 

Wesprzyj Polską Akcję Humanitarną


Koncert w ramach współpracy ZPSM Nr 1 z Polską Orkiestrą Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa.


Program:

Ludwig van Beethoven (1770-1827) Uwertura Coriolan op. 62

Pablo de Sarasate (1844-1908) Fantazja na tematy z opery „Faust” op. 13

Claude-Paul Taffanel (1844-1908) Fantazja na tematy z opery Freischütz

Witold Lutosławski (1913-1994) Mała suita Fujarka / Hurra Polka / Piosenka / Taniec

George Gershwin (1898-1937) Błękitna rapsodia


Wykonawcy:

Mateusz Izdebski skrzypce

Maciej Kasperek flet

Stanisław Pańta fortepian

Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa  

Zofia Guz dyrygent



Bilety:

Pula wejściówek dla gości spoza ZPSM Nr 1 została wyczerpana. Wejściówki w ograniczonej liczbie będą dostępne jeszcze 5.03.2022 do godz. 17:30 

Wstęp wolny


Od Sinfonia Iuventus:

Zapraszamy serdecznie na drugi koncert edukacyjny z cyku „NOWA MIODOWA. SINFONIA IUVENTUS”. Inauguracja cyklu miała miejsce 23 października w nowej siedzibie szkoły i jej nowoczesnej Sali Koncertowej „Nowa Miodowa”. Niezmiernie cieszy nas możliwość powrotu i praca z młodymi adeptami sztuki muzycznej w tak wyjątkowym programie.

Jako pierwsza zabrzmi programowa, pełna tragicznego patosu uwertura Coriolan Ludwiga van Beethovena do dramatu i H. J. Collina o rzymskim bohaterze z czasów Republiki. Kunszt naszej Orkiestry pozwoli ukazać również Mała suita Witolda Lutosławskiego skomponowana na początku lat 50., gdy kompozytor z powodzeniem starał się zachować twórczą autonomię wobec oczekiwań komunistycznych władz, tworząc muzykę nierzadko „na motywach ludowych”, ale z zachowaniem najwyższego poziomu artystycznego. Obok dzieł symfonicznych zabrzmią kompozycje z udziałem solowych instrumentów dające możliwość wirtuozowskiego popisu utalentowanym uczniom ZPSM Nr 1; wśród nich znajdą się dwa ciekawe przykłady ulubionego gatunku dziewiętnastowiecznych wirtuozów, którzy z upodobaniem tworzyli własne opracowania motywów z popularnych oper. Legendarny hiszpański wiolinista Pablo de Sarasate za przedmiot swego olśniewającego potpourri wziął tematy z opery Faust Charlesa Gounoda – jego Fantazję op.13 wykona skrzypek Mateusz Izdebski. Flecista Maciej Kasperek zaprezentuje zaś dzieło nieco dziś zapomnianego, ale epoce późnego romantyzmu bardzo prominentnego mistrza tego instrumentu Claude-Paula Taffanela (Sarasate był jego rówieśnikiem, obaj urodzili się w 1844 r. i obaj także zmarli w tym samym roku: 1908), który skomponował efektowną Fantaisie sur le Freyschütz nawiązującą do epokowej opery-singspielu Carla Marii von Webera. W zupełnie inny muzyczny świat przeniesie słuchaczy uwielbiana Błękitna rapsodia George'a Gershwina, która swych pierwszych słuchaczy (1924) zdumiała i zachwyciła odkrywczym potraktowaniem brzmienia jazzowej orkiestry (podczas premiery – legendarnego zespołu Paula Whitemana) połączonego z wirtuozowską partią solowego fortepianu. Grał ją wówczas sam kompozytor, a podczas marcowego koncertu solową partię wykona Stanisław Pańta.

Za dyrygenckim pulpitem stanie Zofia Guz, która w roku 2013 z wyróżnieniem ukończyła studia licencjackie na kierunku dyrygentura symfoniczno-operowa na Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku w klasie prof. Kaia Bumanna; studia magisterskie ukończyła w roku 2016 na Litewskiej Akademii Muzyki i Teatru w Wilnie w klasie prof. Juozasa Domarkasa. Półfinalistka konkursu dyrygenckiego imienia Stefana Turchaka w Kijowie, wyróżniona przez muzyków Narodowej Orkiestry Symfonicznej Ukrainy. W 2021 roku zdobyła wyróżnienie Bucharest Music Institute podczas Międzynarodowego Konkursu Dyrygenckiego w Bukareszcie. Współpracowała m.in z Polską Filharmonią Bałtycką, Orkiestrą Sinfonia Iuventus, Śląską Orkiestrą Kameralną, Chórem Filharmonii Śląskiej, Gdyńską Orkiestrą Symfoniczną, Kłajpedzką Orkiestrą Kameralną, Orkiestrami Studenckimi, Kameralną Orkiestrą Festiwalową Letnich Koncertów Organowych i Kameralnych we Władysławowie, Teatrem Muzycznym Arte Creatura, Młodzieżową Orkiestrą miasta Władysławowo, oraz w ramach praktyk dyrygenckich z Sopocką Orkiestrą Kameralną. Stworzyła też własną Orkiestrę Kameralną, z którą wystąpiła podczas uroczystej gali rozdania nagród Digital Excellence Awards.


Biogram:

Mateusz Izdebski urodził się 1 czerwca 2007 roku w rodzinie o  tradycjach muzycznych. W wieku 6 lat rozpoczął naukę w ZPSM nr 1 przy ulicy Miodowej w Warszawie w klasie skrzypiec prof. Małgorzaty Machalskiej. Od września 2019 roku  jest uczniem OSM II st. im. Zenona Brzewskiego w Warszawie, tzw. „Szkoły Talentów” w klasie skrzypiec prof. Magdaleny Szczepanowskiej. 

Swoje umiejętności gry na skrzypcach regularnie doskonali na  kursach mistrzowskich w Europejskim Centrum Muzyki w Lusławicach, kursach organizowanych przez Fundusz Promocji Talentów w Kołobrzegu , Międzynarodowych Spotkaniach Muzycznych w Łańcucie oraz Schola Arvenzis w Dolnym Kubinie na Słowacji. Już w wieku lat 8 odnosił sukcesy w konkursach o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym, jest laureatem wielu prestiżowych nagród.

Jest stypendystą Ministra Kultury i Sztuki oraz Narodowego Funduszu na Rzecz Dzieci.


Maciej Kasperek edukację muzyczną rozpoczął w wieku 6 lat w chórze ARTOS przy Teatrze Wielkim - Operze Narodowej w Warszawie. Uczeń V klasy Ogólnokształcącej Szkoły Muzycznej II stopnia im. Zenona Brzewskiego w klasie prof. Beaty Kierzkowskiej. Chcąc pogłębiać swoją wiedzę i umiejętności muzyczne, uczestniczył w kursach mistrzowskich prowadzonych przez wybitnych flecistów: Petera Lukasa Grafa, prof. Łukasza Długosza, prof. Janosa Balinta , prof. Paolo Taballione , prof. Dejana Gavrica, prof.Mario Caroliego, prof. Benoit Fromanger, prof. Urszuli Janik, prof. Agaty Igras, prof. Elżbiety Gajewskiej, prof. Barbary Świątek-Żelazna.

Podczas kursów był wielokrotnie wytypowany jako solista do udziału w koncertach, będących podsumowaniem kilkudniowej pracy. Swoje umiejętności prezentował podczas wielu konkursów międzynarodowych i krajowych, wielokrotnie zdobywając nagrody i tytuły laureata.

W 2021 roku wygrał konkurs na stanowisko pierwszego flecisty w Verbier Festival Junior Orchestra w Szwajcarii. W marcu 2021 roku wziął udział w koncercie „Młodzi Wirtuozi” w Łazienkach Królewskich, który był transmitowany na żywo, organizowanym przez Krajowy Fundusz na Rzecz Dzieci. W roku 2020 roku został stypendystą Narodowego Centrum Kultury „Młoda Polska” W lutym 2020 roku wykonał koncert fletowy G-dur W.A. Mozarta z towarzyszeniem Śląskiej Orkiestry Kameralnej. W 2019 roku wygrał konkurs na stanowisko pierwszego flecisty w Międzynarodowej Orkiestrze Młodzieżowej RCO Young przy słynnej Concertgebow w Amsterdamie.

W 2018 i 2019 roku został stypendystą Funduszu na rzecz Dzieci za osiągnięcia artystyczne w tych samych latach dwukrotnie otrzymał stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.


Stanisław Pańta - uczeń Ogólnokształcącej Szkoły Muzycznej II stopnia im. Mariana Sawy w Warszawie w klasie fortepianu prof. Karola Radziwonowicza. Pianista i improwizator najmłodszego pokolenia. Urodzony w muzycznej rodzinie - jego ojciec Paweł Pańta jest uznanym kontrabasistą jazzowym, zaś mama Iwona, śpiewa w chórze katedry warszawsko-praskiej Musica Sacra.  Już od najmłodszych lat improwizował i tworzył. Swoją przyszłość wiąże z muzyką jazzową, kompozycją i aranżacją. W 2020 roku ukazała się pierwsza płyta z jego udziałem pod tytułem - Winterreise Jazz Concert Sketches autorstwa Ryszarda Borowskiego, przy której pracę rozpoczęto kiedy miał jedynie 15 lat. Wraz ze swoim ojcem tworzy muzyczny duet, grając na renomowanych festiwalach jazzowych. Stanisław regularnie koncertuje oraz uczestniczy w improwizacyjnych sesjach muzycznych w klubie SPATiF, gdzie razem z wieloma muzykami polskiej sceny jazzowej eksperymentuje, tworząc przeróżne zespoły, czerpiące inspiracje z muzyki hip-hop-owej, funk-owej, czy neo-soul-owej. Obecnie pracuje nad swoim debiutanckim, autorskim albumem produkcyjnym, złożonym z jego kompozycji, zaaranżowanych i wykonanych w warunkach domowych, z towarzyszeniem wybitnego, młodego perkusisty Tymoteusza Papiora. Od niedawna, zajmuje się również muzyką elektroniczną i rozwija swoje umiejętności w kierunku tworzenia utworów przy użyciu syntezatorów analogowych



Galeria

Nadchodzące wydarzenia

Wszystkie wydarzenia

Instagram