A.Dvořák Koncert wiolonczelowy h-moll op. 104
E. Grieg Koncert fortepianowy a-moll op. 16
G. Rossini Introduzione, tema e variazioni, per Clarinetto e Orchestra
Piotr Olesz wiolonczela
Rio Ueyama fortepian
Maria Kazik klarnet
Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa
Marek Wroniszewski dyrygent
Pula biletów dla gości spoza ZPSM Nr 1 została wyczerpana.
Pierwszy w nowym, jubileuszowym sezonie Sinfonii Iuventus koncert w ramach cieszącego się uznaniem i powodzeniem cyklu „Nowa Miodowa. Sinfonia Iuventus” ponownie da okazję spotkania Orkiestry pod dyrekcją Marka Wroniszewskiego z utalentowanymi uczniami Zespołu Państwowych Szkół Muzycznych Nr 1. Stanowi to szczególnie miłe wypełnienie misji Orkiestry wspierania i inspirowania młodych muzyków u progu ich kariery, dając im cenną możliwość współpracy z profesjonalnym (chociaż także młodym!) zespołem. Troje solistów: wiolonczelista Piotr Olesz, pianista Rio Ueyama i klarnecistka Maria Kazik, zaprezentuje się w bardzo interesującym i ambitnym repertuarze.
Pełen romantycznych uniesień i efektownej wirtuozerii Koncert wiolonczelowy h-moll Antonína Dvořáka od chwili swej premiery stał się pozycją ścisłego „kanonu” literatury na ten instrument, lecz... mógł nigdy nie powstać! Kompozytor bowiem długo żywił rezerwę wobec wiolonczeli, uważając ją za instrument stosowny głównie do gry orkiestrowej. W końcu uległ wieloletnim namowom wirtuoza Hanuša Wihana i w roku 1895 ukończył swe arcydzieło (w publicznym prawykonaniu w Londynie wziął ostatecznie udział nie Wihan, lecz Leo Stern).
Dwudziestopięcioletni Edvard Grieg, gdy tworzył swój Koncert fortepianowy a-moll, był młody, ale kroczył już samodzielną twórczą drogą, po tym, jak zdobył świetny warsztat w lipskim konserwatorium (tam też przeżył okres fascynacji muzyką Schumanna, czytelnej szczególnie w Koncercie) i odnalazł ideowy wektor dla swej twórczości w postaci inspiracji norweskim folklorem i epiką. Te elementy obecne są tu zwłaszcza w surowym, „północnym” i rapsodycznym charakterze części pierwszej oraz roztańczonych rytmach finału (korzystającym z rytmów tańców halling i springar). Prawykonanie koncertu w 1868 okazało się wielkim sukcesem, a dzieło wkrótce rozsławiło Griega w całej Europie, jednak nie skłoniło go to do tworzenia kolejnych utworów koncertowych, mimo ponawianych propozycji i zamówień. Pozostał jedynym jego utworem tego gatunku, a kompozytor skłaniał się później głównie ku wypowiedziom kameralnym, lirycznym – utworom fortepianowym i pieśniom.
Jeden z największych geniuszy opery, Gioachino Rossini, nie pozostawił po sobie wielu dzieł innych niż sceniczne, a nawet nieliczne z tej grupy także do oper często nawiązują. Skomponowane zapewne (1822) dla neapolitańskiego klarnecisty Alessandra Abate Introduzione, tema e variazioni na klarnet i orkiestrę, z typowym dla autora wdziękiem i humorem opracowują tematy z jego oper Mosè in Egitto i La donna del lago.
Piotr Olesz urodził się 15.02.2006 roku w Gdańsku. Od najmłodszych lat dało się zauważyć jego ogromne zainteresowanie muzyką i dużą muzyczną wrażliwość oraz bardzo dobry słuch. Od 2013 roku uczęszczał do OSM I i II stopnia w Gdańsku do klasy wiolonczeli, którą prowadziła Pani prof. Jadwiga Ewald. W 2021 przeniósł się do ZPSM nr. 1, OSM II st. im. Z. Brzewskiego w Warszawie kontynuując naukę w klasie Prof. Stanisława Firleja oraz prof. Marcina Zdunika.
W okresie 9 lat nauki brał udział w wielu konkursach, zajmując czołowe miejsca m.in. I miejsca na Międzynarodowych Konkursach Wiolonczelowych w Dolnym Kubinie (2016, 2018), w Pradze (2018, 2020) oraz Sztokholmie (2021). Był również Finalistą I Międzynarodowego Konkursu Wiolonczelowego w Grazu (2020). W 2022 został finalistą i zwycięzcą głównej nagrody w konkursie ATMA 2022 w Zakopanym.
Swój warsztat udoskonalał pod okiem takich nauczycieli jak prof. Marcin Zdunik, Kazimierz Michalik, Stanisław Firlej, Adam Krzeszowiec, Andrzej Bauer czy Edward King. Umiejętności orkiestrowe rozwijał podczas 29. Verbier Festival (Szwajcaria, 2022) w VFJO (Junior Orchestra). Było to dla niego niezwykłe doświadczenie spotkać ludzi z różnych zakątków świata i wspólnie tworzyć muzykę. Od 2019 roku jest również związany z Krajowym Funduszem na rzecz Dzieci.
Maria Kazik urodziła się w 2004 roku w Warszawie. Naukę gry na klarnecie rozpoczęła w 2014 roku w PSM I stopnia nr 5 im. Henryka Wieniawskiego. Obecnie jest uczennicą OSM II st. im. Mariana Sawy w Warszawie w klasie Pana Krzysztofa Zbijowskiego. Maria jest laureatką ogólnopolskich i międzynarodowych konkursów m.in.: XXII Festiwalu Instrumentów Dętych w Białej Podlaskiej (2019), XII międzynarodowego konkursu World Open Online Music Competition (2021), King's Peak International Music Competition (2021), IV Warszawskiego Festiwalu Miniatura na Instrumenty Dęte Drewniane i Blaszane (2021). Jest stypendystką Krajowego Funduszu na Rzecz Dzieci.
Rio Ueyama ma 15 lat, urodził się w 2007 roku w Warszawie. Naukę gry na fortepianie rozpoczął jako 4-latek w klasie fortepianu Marzeny Jasińskiej-Siudzińskiej (metoda Suzuki). Jest laureatem wielu międzynarodowych i ogólnopolskich konkursów pianistycznych m.in. Międzynarodowego Festiwalu Młodych Pianistów w Głubczycach (Grand Prix i I Miejsce w 2017 roku), Jubileuszowego Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. F. Chopina dla Dzieci i Młodzieży w Szafarni (II Nagroda, Nagroda Fundacji Chopin w Ogrodzie Sztuk oraz Nagroda NIFC w 2017 roku), Ogólnopolskiego Konkursu Pianistycznego im. Tadeusza Szeligowskiego w Poznaniu (I Nagroda w 2017 roku), Ogólnopolskiego Konkursu Pianistycznego pod patronatem Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w Koninie (I Miejsce oraz nagroda za najlepsze wykonanie utworu J. S. Bacha w 2018 roku), Konkursu Pianistycznego im. Haliny Czerny-Stefańskiej i Ludwika Stefańskiego w Płocku (I Miejsce w 2018 roku), Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego ‘Premio ENRICO GALLETTA 2021’ w Livorno we Włoszech (I nagroda w 2021 roku), VI Międzynarodowego Pianistycznego Konkursu Chopinowskiego w Turznie (III Miejsce w 2022 roku), Ogólnopolskiego Konkursu Pianistycznego pod patronatem Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w Koninie (I Miejsce w 2022 roku) oraz XI Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego w Enschede w Holandii (I nagroda oraz nagroda za najlepsze wykonanie utworu współczesnego w 2022 roku)
Występował w prestiżowych miejscach m.in. w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego (z Polską Orkiestrą Radiową pod batutą Michała Klauzy wykonał Koncert fortepianowy D-dur J. Haydna), w Filharmonii Narodowej w Warszawie (jako solista i kameralista), a także w 54. Festiwalu im. Jana Kiepury w Krynicy-Zdroju jako solista. Jest stypendystą Centrum Edukacji Artystycznej oraz Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Uczył się w klasie fortepianu prof. Marzeny Jasińskiej-Siudzińskiej oraz prof. dr hab. Anny Stempin-Jasnowskiej w
Państwowej Ogólnokształcącej Szkoły Muzycznej I st. im. Emila Młynarskiego w Warszawie. Uczestniczył w kursach mistrzowskich m.in. u Dang Thai Son, Dina Yoffe i Nikorai Demidenko. Obecnie jest uczniem w Ogólnokształcącej Szkoły Muzycznej II st. im. Zenona Brzewskiego w Warszawie pod kierunkiem prof. Iriny Rumiancewej-Dabrowski.
Ze względu na prace remontowe związane z budową trasy tramwajowej do Wilanowa i torowiska na ul. Rakowieckiej, dojazd do naszej siedziby jest obecnie utrudniony. Prosimy o zapoznanie się ze szczegółami tutaj.
Dla zachowania komfortu zachęcamy również do przyjazdu na wydarzenie odpowiednio wcześniej.