
Anton Bruckner Uwertura g-moll
Niccolò Paganini II Koncert skrzypcowy h-moll op. 7
I. Allegro maestoso
II. Adagio
III. Rondo "La campanella": Allegro moderato
przerwa
Robert Schumann Koncert fortepianowy a-moll op. 54
I. Allegro affettuoso
II. Intermezzo: Andantino grazioso
III. Allegro vivace
Antonina Laszczkowska fortepian
Wiktor Lisowicz skrzypce
Trajan Muryń dyrygent
Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa
Brak wolnych miejsc siedzących
Fundacja Nowa Miodowa, ZPSM Nr 1 w Warszawie, Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa.
W programie marcowego wieczoru w ramach kontynuowanego z dużym powodzeniem cyklu edukacyjnego "NOWA MIODOWA.SINFONIA IUVENTUS", w pięknej sali Nowa Miodowa, zabrzmią dwa wybitne koncerty epoki romantyzmu, których wykonawcami będą po raz kolejny młodzi, utalentowani uczniowie, laureaci prestiżowych konkursów legitymujący się już także istotnym dorobkiem koncertowym.
Drugi z pięciu koncertów skrzypcowych jednego z najwybitniejszych romantycznych wirtuozów, Niccolò Paganiniego powstał w 1826 roku i cieszy się do dziś ogromną popularnością, zwłaszcza dzięki swemu fascynującemu "dzwonkowemu" finałowi – La Campanella. Utwór, odpowiadający konwencjonalnej, klasycznej formie skrzy się elementami wiolinistycznego popisu eksponując zarówno biegłość, jak i piękno kantyleny (w ekspresyjnym, belcantowym Adagio). Dzieło zaprezentuje Wiktor Lisowicz, który w 2019 roku po zdaniu egzaminów został przyjęty do uczestnictwa w prestiżowym programie „Top talent” w Konserwatorium Muzycznym w Maastricht (Holandia) przygotowującym do przyszłych studiów w tym instytucie. Tam, podobnie jak obecnie w OSM II st. im. Z. Brzewskiego w ZPSM Nr 1 w Warszawie, uczy się pod kierunkiem prof. Roberta Szredera.
Prawykonanie Koncertu a-moll Roberta Schumanna miało miejsce w 1845 w Dreźnie, pod batutą F. Hillera z żoną kompozytora Klarą jako solistką. Postulowane przez autora połączenie idei symfonii, koncertu i wielkiej sonaty budziły początkowo pewne niezrozumienie krytyków. Zaskakujące było również zestawianie kontrastów wyrazowych – namiętnego patosu i dramatyzmu z subtelnym liryzmem, właściwym fortepianowej miniaturze. Droga wskazana przez Schumanna okazała się jednak atrakcyjna dla następców – wielkie romantyczne i neoromantyczne dzieła tego gatunku często nawiązywały do koncepcji Schumanna, zaś zasada „symfonizacji” koncertu znalazła wspaniałe rozwinięcie u Brahmsa. Ten utwór usłyszymy w interpretacji Antoniny Laszczkowskiej, pochodzącej z rodziny o muzycznych tradycjach. Naukę gry na fortepianie rozpoczęła w wieku 6 lat w POSM I st. im. E. Młynarskiego w ZPSM Nr 1 w Warszawie. W 2019 r. uzyskała dyplom z wyróżnieniem klasie fortepianu p. Jolanty Ptasińskiej. Obecnie uczy się w OSM II st. im. Z. Brzewskiego w ZPSM Nr 1 w Warszawie w klasie fortepianu Wilii Ochockiej-Janusz.
Wielki neoromantyczny symfonik, Anton Bruckner długo dojrzewał do debiutu w zakresie formy, która miała go rozsławić. Nim ukończył swą pierwszą (włączoną do numeracji) symfonię, stworzył kilka mniejszych dzieł, wśród nich ciekawą, a rzadko przypominaną Uwerturę gmoll, owoc studiów trzydziestoośmioletniego twórcy u Otto Kietzlera. Ten utwór rozpocznie 2. część koncertu, który poprowadzi Trajan Muryń, dyrygent rumuńskiego pochodzenia. Ukończył studia magisterskie w klasie dyrygentury symfoniczno–operowej u Przemysława Stanisławskiego w Akademii Muzycznej w Gdańsku. Od września 2023 roku piastuje stanowisko Asystenta Dyrygenta w Filharmonii Zielonogórskiej. W wieku 25 lat objął kierownictwo muzyczne premiery opery Z. Rudzińskiego Manekiny w Operze Wrocławskiej. Współpracuje z wieloma dyrygentami w kraju i za granicą. Debiutował podczas koncertu w toskańskim Empoli, gdzie brał czynny udział w 1. edycji kursów mistrzowskich Massimiliano Caldiego.
Antonina Laszczkowska
Antonina Laszczkowska urodziła się w 2007 roku w Warszawie w rodzinie o muzycznych tradycjach. Naukę gry na fortepianie rozpoczęła w wieku 6 lat w Ogólnokształcącej Szkole Muzycznej im. Emila Młynarskiego w Warszawie. W 2019 r. uzyskała dyplom z wyróżnieniem w klasie fortepianu p. Jolanty Ptasińskiej. Obecnie uczy się w Ogólnokształcącej Szkole Muzycznej im. Zenona Brzewskiego w Warszawie w klasie fortepianu p. Wilii Ochockiej-Janusz.
Jest laureatką wielu konkursów międzynarodowych i ogólnopolskich:
- II miejsce w VIII Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym w Augustowie - CEA (2024)
- III miejsce w XXII Ogólnopolskim Konkursie Pianistycznym w Koninie - CEA (2024)
- Wyróżnienie w XI Konkursie Uczniów Szkół Muzycznych II stopnia EPTA w Krakowie - CEA (2024)
- I miejsce w IV Ogólnopolskim Konkursie Pianistycznym im. Adama Harasiewicza w Warszawie (2023)
- II miejsce w Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym "Warszawski Chopin" w Warszawskim Towarzystwie Muzycznym im. Stanisława Moniuszki (2023)
- I miejsce w VI Festiwalu Pianistycznym im. Apolinarego Szeluty w Słupcy (2023)
- II miejsce w XVII Konkursie Muzyki Współczesnej w Płocku - CEA (2022)
- I miejsce w II Warsaw International Youth Piano Competition in honor of Chopin (2021)
- I miejsce w XII WORLD OPEN Music Competition, Serbia (2021)
- I miejsce w LVIV KAWAI Christmas (2021)
- I miejsce w XII Ogólnopolskim Konkursie Pianistycznym Szkół Muzycznych I i II stopnia "Mistrz Klawiatury" - CEA (2019)
- II miejsce w III Ogólnopolskim Konkursie Pianistycznym "Od Bacha do Szymanowskiego" - CEA (2019)
- II miejsce w XIX Międzynarodowym Konkursie Muzycznym im. Juliusza Zarębskiego (2019)
- Laureatka Międzynarodowego Festiwalu Pianistycznego Mazowsze Chopina (2019)
- I miejsce w XV Konkursie Duetów Dziecięcych "Duettino" (2017)
- III miejsce w XVI Międzynarodowym Konkursie Muzycznym im. Juliusza Zarębskiego (2016)
- Wyróżnienie w Regionalnych Przesłuchaniach CEA Zespołów Kameralnych SM I st. (2016)
Brała udział w kursach mistrzowskich wybitnych pedagogów, m.in: prof. Katarzyny Popowej-Zydroń, prof. Piotra Palecznego, prof. Bronisławy Kawalla, prof. Zbigniewa Raubo, prof. Elżbiety Stefańskiej, prof. Pawła Zawadzkiego.
Wielokrotnie występowała m.in. na Sali Balowej Zamku Królewskiego w Warszawie, w Filharmonii Narodowej, w Studio Koncertowym PR im. Witolda Lutosławskiego, w Europejskim Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego w Lusławicach, w Domu Urodzenia Fryderyka Chopina w Żelazowej Woli, w Warszawskim Towarzystwie Muzycznym, w Sali Balowej Starego Domu Zdrojowego w Krynicy-Zdroju oraz w KAWAI Showroom Polska.
W 2024 roku otrzymała stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego za osiągnięcia artystyczne w roku szkolnym 2023/2024. Jest również stypendystką programu ZDOLNI Krajowego Funduszu na Rzecz Dzieci.
Wiktor Lisowicz
Wiktora Lisowicza (17) przygodę ze skrzypcami zainspirował i zafascynował występ skrzypaczki, którą usłyszał w przedszkolu mając 6 lat. Rezultatem tego doświadczenia były zdane egzaminy wstępne do POSM im. E. Młynarskiego w ZPSM Nr 1 w Warszawie – gdzie rozpoczął naukę w klasie skrzypiec prof. Małgorzaty Machalskiej.
W 2019 roku po zdaniu egzaminów został przyjęty do uczestnictwa w prestiżowym programie „Top talent” w Konserwatorium Muzycznym w Maastricht (Niderlandy) przygotowującym do przyszłych studiów w tym instytucie.
Tam, podobnie jak obecnie w OSM II st. im. Z. Brzewskiego w ZPSM Nr 1 w Warszawie, uczy się pod kierunkiem prof. Roberta Szredera.
Wiktor jest laureatem nagród i wyróżnień na wielu konkursach. Koncertował w Polsce oraz za granicą, biorąc udział m. in. w serii koncertów w Lipsku w domach J. S. Bacha, R. Schumana i F. Mendelssohna, w Laeiszhalle w Hamburgu, NOSPR w Katowicach.
Jako najmłodszy w historii wystąpił w 2020 roku pierwszy raz z recitalami w prestiżowej sali koncertowej Phillips Muziekgebouw w Eindhoven, oraz w Sali Ambasady RP w Hadze. Jest laureatem 2. nagrody na Ogólnopolskim Konkursie Talenty Muzyczne 2023 w Poznaniu oraz miał zaszczyt zagrać Concerto Gregoriano Ottorino Respighiego z Polska Orkiestrą Sinfonia Iuventus. W 2024 roku Wiktor otrzymał nagrodę Absolut Winner w Międzynarodowym Konkursie Classical Music Stars, 3. miejsce w International Showcase Music Competition New Jersey Sinfonietta, 1. miejsce oraz Grand Prix w duecie kameralnym z Zuzanną Michałowicz na International Music Competition Opus 2024, 1. miejsce na II. Ogólnopolskim Konkursie Instrumentalnym Virtuoso. W tym roku 2. miejsce na International Prime Violin Competiton na Słowacji.
Ze względu na prace remontowe związane z budową trasy tramwajowej do Wilanowa i torowiska na ul. Rakowieckiej, dojazd do naszej siedziby jest obecnie utrudniony. Prosimy o zapoznanie się ze szczegółami tutaj.
Dla zachowania komfortu zachęcamy również do przyjazdu na wydarzenie odpowiednio wcześniej.