Ignacy Feliks Dobrzyński - Uwertura do opery Monbar
Maurice Ravel – Koncert fortepianowy G-dur
***
Antonio Vivaldi – Koncert na fagot i orkiestrę a-moll RV 497
Édouard Lalo – Koncert wiolonczelowy d-moll
Ignacy Jurek – wiolonczela
Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa
Mateusz Gwizdałła dyrygent
Darmowe wejściówki dostępne w serwisie Bilety24 od 22.03.2024.
Fundacja Nowa Miodowa, ZPSM Nr 1 w Warszawie, Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa.
Nasza Orkiestra będzie miała kolejną miłą okazję współpracy z młodymi, utalentowanymi i szczycącymi się już wieloma konkursowymi osiągnięciami uczniami ZPSM Nr 1 w Warszawie, towarzysząc im w wykonaniach ambitnego repertuaru koncertowego.
Znamy aż 39 koncertów Antonia Vivaldiego na fagot (nie wszystkie są kompletne) – to liczba niezwykła, w jego czasach instrument ten nie był bowiem jeszcze bardzo popularny w solowej roli, należał raczej do grupy orkiestrowego continuo. Możemy jedynie domyślać się, że utwory miały przygotować do tej roli adeptki szkoły-przytułku Ospedale della Pietà w Wenecji, w której Vivaldi nauczał przez większość życia, a może powstały z myślą o nieznanym nam dziś wirtuozie z miasta nad laguną? Jeden z tych pięknych i wymagających utworów zaprezentuje Karolina Sobiera z klasy prof. Artura Kasperka.
„Moją wolą było napisanie koncertu z prawdziwego zdarzenia, czyli dzieła błyskotliwego, wyraźnie eksponującego wirtuozerię solisty, bez dążenia do przesadnej powagi. Za wzór miałem dwóch muzyków, którzy moim zdaniem stworzyli najlepsze przykłady tego typu kompozycji: Mozarta i Saint-Saënsa. Dlatego pierwotnie planowałem nazwać koncert mianem divertissement” – tak Maurice Ravel komentował swe późne, powstające na przestrzeni wielu lat arcydzieło: Koncert fortepianowy G-dur. Ostateczną inspiracją była podróż do USA i fascynacja wspaniałym poziomem tamtejszych orkiestr, ale i żywą muzyką jazzbandów. Barwne, efektowne, finezyjne dzieło zagra Lew Popiel-Machnicki, który swój talent rozwija pod kierunkiem prof. Moniki Quinn.
Francuski kompozytor Édouard Lalo przyznawał się do hiszpańskich korzeni i kilkakrotnie sięgał po stylizowane motywy z Iberii – są one też czytelne w jego Koncercie wiolonczelowym d‑moll z roku 1877, który w pełni prezentuje styl twórcy, starającego się zaszczepić w swym kraju wzorce neoromantycznej symfoniki, dopełniając je wrażliwością na brzmieniową barwę i urodę melodii. Dzieło stawia soliście niemałe wymagania techniczne – wykona je Ignacy Jurek, uczeń prof. Tomasza Strahla i prof. Mateusza Szmyta.
Kompozycją orkiestrową wieczoru będzie efektowna uwertura do opery Monbar Ignacego Feliska Dobrzyńskiego. Ten nieco starszy od Chopina i studiujący wraz z nim w Szkole Głównej Muzyki polski kompozytor jest dziś nieco zapomniany. Jego (jedyna) opera o tematyce „korsarskiej” należy do pierwszych manifestacji romantyzmu na polskiej scenie, miała jednak szczególnego pecha, czekając na swą premierę niemal trzy dekady. Doszło do niej w końcu w przeddzień wybuchu Powstania Styczniowego, co ostatecznie przekreśliło jej sceniczne dzieje...
Koncert poprowadzi Mateusz Gwizdałła, australijsko-polski dyrygent i kompozytor mieszkający obecnie w Helsinkach w Finlandii, zdobywca głównej nagrody Międzynarodowego Konkursu Dyrygenckiego im. Kodály’a 2023 w Debreczynie (Węgry). Występował z Orkiestrą Filharmonii Helsińskiej, Szkocką Orkiestrą Symfoniczną BBC i Ostrobothnian Chamber Orchestra, z którą wykonał program obejmujący jego własną kompozycję Allegro Furioso na orkiestrę smyczkową, a także z wieloma innymi zespołami w Finlandii, Australii i Polsce. Studiował dyrygenturę na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie pod kierunkiem Moniki Wolińskiej oraz sztuki performatywne na Uniwersytecie Monash w Melbourne w Australii, kontynuuje studia w Sibelius-Akatemia w Helsinkach, w klasie dyrygentury Sakari Oramo. Oprócz dyrygowania pracuje jako lider sekcji tenorowej Musiikkitalon Kuoro – chóru Filharmonii Helsińskiej i Orkiestry Symfonicznej Fińskiego Radia.
Lew Popiel-Machnicki
Urodził się w 2007 roku. Jest uczniem Ogólnokształcącej Szkoły Muzycznej II stopnia imienia Mariana Sawy w Warszawie, w klasie fortepianu prof. Moniki Quinn. Swoje zainteresowania rozwija również na zajęciach z improwizacji jazzowej prowadzonych przez prof. Filipa Wojciechowskiego.
Rozpoczął naukę gry na fortepianie w wieku 6 lat. Jest absolwentem Państwowej Szkoły Muzycznej I stopnia imienia Karola Kurpińskiego w Warszawie. Doskonalił swoje umiejętności podczas wielu kursów mistrzowskich prowadzonych przez m.in.: prof. Wojciecha Świtałę, prof. Andrzeja Jasińskiego, prof. Beatę Bilińską, prof. Wojciecha Kocyana czy prof. Olgę Łazarską. Od 2023 roku jest stypendystą Programu ZDOLNI Krajowego Funduszu na rzecz Dzieci.
Lew jest laureatem wielu konkursów ogólnopolskich i międzynarodowych. Do jego najważniejszych osiągnięć należą: I nagroda “Primo Premio Assoluto” na 33rd Young Musician International Competition “Città di Barletta”, I nagroda na III Ogólnopolskim Konkursie Pianistycznym i Kameralnym im. prof. Janiny Romańskiej-Werner, III nagroda na VII Zachodniopomorskim Konkursie Pianistycznym o zasięgu ogólnopolskim (CEA), II nagroda na VI Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym im. Moniki Sikorskiej-Wojtacha oraz III nagroda na IV Ogólnopolskiego Konkursie Pianistycznym "Od Bacha do Szymanowskiego" (CEA).
Karolina Sobiera jest 18- letnią uczennicą VI klasy Państwowej Szkoły Muzycznej II stopnia im. J. Elsnera w ZPSM nr 1 w Warszawie. W roku 2023 ukończyła XI LO im. Mikołaja Reja w Warszawie. Uczy się grać na fagocie sześć lat w klasie dr hab. Artura Kasperka, profesora UMFC. Jest laureatką licznych nagród, m.in. I miejsca na Ogólnopolskim Konkursie Centrum Edukacji Artystycznej w 2021 roku, II miejsca na XIII Międzynarodowym Konkursie „Instrumenty Dęte” w Jastrzębiu-Zdroju w listopadzie 2022r., I miejsca na Ogólnopolskim Festiwalu Fagotowo- Obojowym w Bytomiu, w 2023 roku, III miejsca na VIII Ogólnopolskim Festiwalu Fagotowo - Obojowym w Bytomiu, w 2021 roku, II miejsca w 2019 roku oraz III miejsca w 2022 roku na Ogólnopolskim Festiwalu Fagotowo- Obojowym w Legnicy, wyróżnienia na Konkursie Młodego Muzyka w Szczecinku, w 2022 roku oraz kilkukrotną laureatką Złotego Fagotu na Ogólnopolskim Festiwalu Fagotowym w Wadowicach, w 2019, 2020, 2021 oraz 2024 roku, laureatką nagrody Grand Prix w 2023. Za osiągnięcia artystyczne w roku szkolnym 2020/2021 otrzymała Stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Karolina zagrała również wiele koncertów. Najważniejsze z nich to występ na „Trampolinie Młodych” w ramach festiwalu Trzy- Czte- Ry 9.12.2022. roku w Studiu Koncertowym Polskiego Radia przy ul. Zygmunta Modzelewskiego 59, występ na koncercie Zimowej Akademii Muzyki w Lusławicach 18.02.2023, dwa koncerty Krajowego Funduszu na Rzecz Dzieci w Muzeum Łazienki Królewskie w Warszawie, Pałac na Wyspie, 30 października 2022 solo oraz 11 grudnia 2022 z zespołem kameralnym. W 2023 doskonaliła swoje umiejętności u profesorów takich jak Bence Boganyi, Rui Lopez, czy Lola Descours.
Jest stypendystką Krajowego Funduszu na rzecz Dzieci.
Ignacy Jurek - urodził się w 2007 roku w Kaliszu. Jest uczniem V klasy Ogólnokształcącej Szkoły Muzycznej II st. im. Zenona Brzewskiego w klasie wiolonczeli prof. Tomasza Strahla oraz prof. Mateusza Szmyta. Naukę gry rozpoczął w wieku 4 lat Metodą Suzuki, a potem kontynuował ją w Państwowej Szkole Muzycznej I Stopnia im. W. Lutosławskiego w Turku u Pani Iwony Gorgol. Występuje jako solista oraz jako kameralista. Ignacy jest laureatem wielu konkursów wiolonczelowych między innymi: Ogólnopolskiego Konkursu Wiolonczelowego w Sochaczewie, Międzyregionalnego Konkursu Wiolonczelowego w Gorzowie Wielkopolskim, Konkursu Młodych Wiolonczelistów we Wrocławiu, czy Ogólnopolskiego Konkursu Miniatury Wiolonczelowej w Warszawie Jego większe sukcesy z ostatnich lat to II miejsce na XXVII Konfrontacjach Wiolonczelowych im. Zdzisławy Wojciechowskiej w Bydgoszczy w 2023 r. oraz II nagroda na The 17th International Jan Vychytil Cello Competition w Pradze w 2023r., czy zakwalifikowanie się do finałowego etapu Ogólnopolskiego Konkursu Wiolonczelowego Centrum Edukacji Artystycznej w 2022 r.
Miał możliwość występowania na takich salach jak: Sala Koncertowa Europejskiego Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego w Lusławicach, Sala Balowa Zamku w Łańcucie, Sala Koncertowa Nowa Miodowa w Warszawie, Sala Koncertowa w KASTELL w Goch, Sala Rycerska Zamku Arcybiskupów Gnieźnieńskich w Uniejowie oraz Sale Koncertowe szkół muzycznych w Turku, Kaliszu i Sieradzu z towarzyszeniem Orkiestry PSM I i II st. w Kaliszu pod dyrekcją Heghine Mkrtchyan.
Od 2023 roku jest stypendystą Krajowego Funduszu na rzecz Dzieci. W marcu roku 2024 uczestniczył w XXX Warsztatach Muzyki Kameralnej Krajowego Funduszu na rzecz Dzieci. Cyklicznie bierze udział w Międzynarodowych Kursach Mistrzowskich im. Zenona Brzewskiego w Łańcucie, w Zimowej Akademii Muzyki w Lusławicach oraz w Stringtime NiederRhein w Goch.
Ze względu na prace remontowe związane z budową trasy tramwajowej do Wilanowa i torowiska na ul. Rakowieckiej, dojazd do naszej siedziby jest obecnie utrudniony. Prosimy o zapoznanie się ze szczegółami tutaj.
Dla zachowania komfortu zachęcamy również do przyjazdu na wydarzenie odpowiednio wcześniej.