Muzyka kameralna od zawsze zajmowała w twórczości Krzysztofa Pendereckiego szczególne miejsce, choć jak mówił sam kompozytor „pisał ją zawsze po drodze” i prezentuje ona oblicze Mistrza wciąż dla wielu zupełnie zaskakujące i nieznane. Obok wielkich monumentalnych dzieł symfonicznych i wokalno-instrumentalnych równolegle powstawały osobiste i intymne muzyczne wypowiedzi, zaklęte w wysublimowanych środkach wykonawczych. Ich styl kompozytorski ewoluował od sonoryzmu i awangardy po zwrot ku tradycji i krystalizacji własnego dojrzałego języka muzycznego. „Dziś – po przejściu lekcji późnego romantyzmu i wykorzystaniu możliwości myślenia modernistycznego – mój ideał artystyczny upatruję w claritas. Zwracam się do kameralistyki, uznając, iż więcej można wypowiedzieć głosem ściszonym, skondensowanym w brzmieniu 3-4 instrumentów.”
W dniu 90-tych urodzin Mistrza wykonawcy koncertu zabiorą publiczność w refleksyjną podróż po najpiękniejszych i najsubtelniejszych dziełach kameralnych Krzysztofa Pendereckiego. W pierwszej części koncertu zabrzmi Kwartet na klarnet i trio smyczkowe z 1993 roku, którego zakończenie kompozytor opisał w jednym z wywiadów takimi słowami: „(…)właśnie skończyła się intymna kolacja czworga przyjaciół, podczas której każdy ma coś do powiedzenia, a ich znajomość jest tak dobra, że żaden nie musi dopowiadać nic do końca” oraz powstały 15 lat później III kwartet smyczkowy „Kartki z nienapisanego dziennika”. Po dwóch pierwszych kwartach smyczkowych utrzymanych w stylu awangardowym kompozytor po wielu latach powraca do tego gatunku aby stworzyć dzieło stanowiące wysublimowaną muzyczną refleksję pełną nawiązań do tradycji, retrospekcyjnych melodii budzących w twórcy osobiste wspomnienia z dzieciństwa, autocytatów z dzieł najbliższych sercu kompozytora.
W drugiej części koncertu zabrzmi arcydzieło kameralistyki klasycyzmu – Kwintet klarnetowy A-dur Wolfganga Amadeusza Mozarta. Co może stanowić wspólny mianownik w twórczości Mozarta i Pendereckiego – kompozytorów z pozoru tak odległych i różnych? Z pewnością głębia i szczerość muzycznej wypowiedzi, zdolnej dotykać najczulszych strun duszy najprostszymi środkami oraz wybitna umiejętność prowadzenia muzycznego dialogu, dzięki którym muzyka staje się ponadczasowa.
Krzysztof Penderecki Kwartet na klarnet i trio smyczkowe
Krzysztof Penderecki Kwartet smyczkowy nr 3
***
Wolfgang Amadeusz Mozart Kwintet klarnetowy A-dur KV 581
Krzysztof Zbijowski klarnet
Airis String Quartet:
Aleksandra Czajor- Kowalska I skrzypce
Grażyna Zubik II skrzypce
Malwina Tkaczyk altówka
Mateusz Mańka wiolonczela
Bilety dostępne w eBilet
Krzysztof Zbijowski klarnecista, pedagog w 1988 roku ukończył Akademię Muzyczną im. Karola Szymanowskiego w Katowicach, w klasie Prof. Henryka Kierskiego. Swoje umiejętności rozwijał pod kierunkiem Prof. Guy Deplus, wykładowcy Conservatoire National Supérieur de Musique et de Danse de Paris. Jest kierownikiem Sekcji Instrumentów Dętych i Perkusji, prowadzi klasę klarnetu i kameralistyki w ZPSM Nr 1 w Warszawie. W latach 1990 - 1995 był pierwszym klarnecistą Orkiestry Państwowej Filharmonii Śląskiej w Katowicach. Od 1992 roku - solista Polskiej Filharmonii Kameralnej w Sopocie, w 1995 został pierwszym klarnecistą Orkiestry Teatru Wielkiego - Opery Narodowej w Warszawie. W latach 1997-1999 był członkiem stworzonej przez Grzegorza Nowaka Międzynarodowej Orkiestry Sinfonia Helvetica, złożonej z muzyków czołowych europejskich orkiestr. Jest laureatem 1 miejsca w Ogólnopolskim Konkursie Instrumentów Dętych Drewnianych w Koszalinie. Jako członek kwintetu instrumentów dętych zdobył 1 miejsce w Ogólnopolskim Konkursu Zespołów Kameralnych we Wrocławiu. Wystąpił na prestiżowych festiwalach w kraju i zagranicą, takich jak: „Warszawska Jesień”, Warszawskie Spotkania Muzyczne, „Musica Polonica Nova” we Wrocławiu, Schleswig-Holstein Musik Festival, Festspiele Meklemburg-Vorpomern. Koncertował z wieloma polskimi orkiestrami. W jego repertuarze znajdują się m.in. kompozycje Mozarta, Rossiniego, Kurpińskiego, Danziego, Spohra, Mendelssohna- Bartholdy’ego, Webera, Debussy`ego, Straussa, Lutosławskiego, Pendereckiego. Dotychczas występował ze znakomitymi muzykami, są wśród nich : Agnieszka Duczmal, Misha Maisky, Marc Minkowski, Lorin Mazel, Grzegorz Nowak, Krzysztof Penderecki, Ivo Pogorelic, Wojciech Rajski, Mścisław Roztropowicz, Tadeusz Wojciechowski, Krystian Zimerman. Artysta dokonał nagrań radiowych, telewizyjnych i fonograficznych, wydanych przez Sony Classical, Claves, Tacet, Amati, DUX, Accord i inne. Z towarzyszeniem Polskiej Orkiestry Radiowej zarejestrował Preludia Taneczne Lutosławskiego w wersji na klarnet i orkiestrę kameralną, z Orkiestrą Kameralną Polskiego Radia „Amadeus” nagrał prawykonanie Concerto per clarinetto e archi Sielickiego, z Orkiestrą Filharmonii Śląskiej dokonał pierwszego w historii polskiej fonografii nagrania płytowego Premiére Rhapsodie Debussy’ego.
Airis String Quartet powstał w 2008 roku w Krakowie z nieokiełznanej studenckiej pasji do muzyki współczesnej. Kompozycje współczesnych polskich kompozytorów na czele z kwartetami Krzysztofa Pendereckiego, a następnie światowa literatura XX i XXI wieku od początku stanowiły fascynujące pole zespołowej eksploracji, choć zupełnie niestandardowe jak na repertuar dedykowany młodemu kwartetowi smyczkowemu. Odważny skok na głęboką wodę bardzo szybko przyniósł zespołowi pierwsze sukcesy konkursowe (II Nagroda na Międzynarodowym Konkursie Współczesnej Muzyki Kameralnej w Krakowie), co nadało pędu i ukierunkowało zespół w odnalezieniu własnej artystycznej niszy. Kwartet działa nieprzerwanie już od 15 lat. Obok licznych sukcesów konkursowych jest także laureatem stypendiów (Młoda Polska, Windish Kammmermusik Preis Vien ) i programów dotacyjnych (Artysta-Rezydent, Zamówienia kompozytorskie, europejski program MERITA). Ma na swoim koncie liczne nagrania płytowe, prawykonania, współpracę z wybitnymi artystami i kompozytorami, edukację w prominentnych ośrodkach muzycznych w Europie (Wiedeń, Antwerpia, European Chamber Music Academy) i na kursach mistrzowskich.
Airis String Quartet wyróżnia niezwykła ekspresja sceniczna, szczerość emocji i szczególny zmysł w wykonawstwie muzyki XX i XXI wieku. Zespół postrzega muzykę współczesną jako zwierciadło czasów w jakich powstaje, a co za tym idzie jako coś niezwykle bliskiego, naturalnego i stara się przybliżać tę perspektywę słuchaczom.
Ze względu na prace remontowe związane z budową trasy tramwajowej do Wilanowa i torowiska na ul. Rakowieckiej, dojazd do naszej siedziby jest obecnie utrudniony. Prosimy o zapoznanie się ze szczegółami tutaj.
Dla zachowania komfortu zachęcamy również do przyjazdu na wydarzenie odpowiednio wcześniej.