Projekt „Tryptyk Polski”
Henryk Mikołaj Górecki (1933-2010)
3 utwory w dawnym stylu
Paweł Łukaszewski (*1968)
Trinity concerto na obój i smyczki
Stanisław Kazuro (1881-1961)
Trzy preludia na orkiestrę smyczkową
Romuald Twardowski (*1930)
Tryptyk mariacki
Aleksandr Tansman (1897-1986)
Triptyque for string orchestra (1930)
Ignacy Jan Paderewskiego (1860-1941)
Nokturn B-dur op.16 nr 4
Orkiestra Kameralna Filharmonii Narodowej
Jan Lewtak kierownik artystyczny
Aleksandra Rojek obój
Wstęp wolny. Rezerwacja biletów na rsvp@avearte.pl
Orkiestra Kameralna Filharmonii Narodowej nawiązuje do wieloletniej i bogatej tradycji uprawiania kameralistyki przez artystów wywodzących się z Filharmonii Warszawskiej. W sezonie 2021/2022 zespół świętuje jubileusz 20 lat swej działalności.
Pierwsze zespoły kameralne powstawały tu już na początku ubiegłego stulecia. W latach 60. i 70. na estradach całego świata odnosił sukcesy Zespół Kameralistów Filharmonii Narodowej kierowany przez Karola Teutscha. Lata 90. to okres działalności orkiestry smyczkowej, która koncertowała z wybitnymi solistami (Konstanty A. Kulka, Nigel Kennedy), dokonując nagrań płytowych i telewizyjnych.
Z okazji 100-lecia Filharmonii w Warszawie reaktywowano zespół pod nazwą Orkiestra Kameralna Filharmonii Narodowej (pierwszy koncert odbył się 10 lutego 2002). Tworzą go czołowi instrumentaliści Filharmonii Narodowej, wśród nich – członkowie byłego zespołu Karola Teutscha.
Z OKFN występowali m.in.: Salvatore Accardo, Hrachya Avanesyan, Jean-Louis Capezzali, Łukasz Długosz, Marek Drewnowski, Urszula Dudziak, Chiara Enderle, Lorenzo Gatto, Evelyn Glennie, Ilya Gringolts, Wojciech Gierlach, Philippe Giusiano, Krzysztof Herdzin, Yossif Ivanov, Andrzej Jagodziński, Jakub Jakowicz, Krzysztof Jakowicz, Isabelle van Keulen, Jacek Kortus, Jadwiga Kotnowska, Konstanty Andrzej Kulka, Rafał Kwiatkowski, Roby Lakatos, Dmitri Makhtin, Adam Makowicz, Ewa Małas-Godlewska, Shlomo Mintz, Grzegorz Nowak, Artur Pachlewski, Mariusz Patyra, Piotr Pławner, Baiba Skride, Anna Maria Staśkiewicz, Agata Szymczewska i Edward Zienkowski.
W lutym 2009 roku, w 100. rocznicę urodzin Grażyny Bacewicz, zespół wystąpił w Filharmonii Narodowej z monograficznym programem dzieł tej wybitnej kompozytorki. Po raz pierwszy zostały wykonane wówczas dwa odnalezione jej utwory: Symphoniette (1929) i Symfonia (1946), a następnie drugi z nich oraz Simfonietta (1935) znalazły się na płycie poświęconej twórczości Bacewicz na orkiestrę smyczkową (Sony Music). W 2011 roku odbył się koncert uświetniający 10-lecie istnienia zespołu; płyta live z tego koncertu (CD Accord) otrzymała nominację do nagrody Fryderyk 2013. Na innym krążku, z dziełami Krzysztofa Pendereckiego – wydanym przez Naxos i uhonorowanym nagrodą Grammy (2013) – zostały utrwalone przez OKFN pod dyrekcją Antoniego Wita Fonogrammi.
W 2016 roku OKFN wystąpiła w Tokyo Opera City Concert Hall w Japonii, w czerwcu 2019 roku w Seoul Arts Center w Korei Płd.
W sezonie 2021/2022 zespół świętuje jubileusz 20 lat swej działalności.
Jan Lewtak Absolwent Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie (obecnie UMFC) w klasie skrzypiec Zenona Brzewskiego i Mirosława Ławrynowicza. Laureat konkursów muzycznych i wielokrotny uczestnik krajowych i zagranicznych mistrzowskich kursów interpretacji, także festiwalu Tydzień Talentów w Tarnowie. Od 1983 roku jest członkiem Orkiestry Filharmonii Narodowej. Jako kameralista koncertował w Finlandii, Francji, Niemczech, Hiszpanii, Włoszech, Wielkiej Brytanii, Korei Południowej, Chinach i Japonii, natomiast jako solista – w Niemczech, Stanach Zjednoczonych, Zjednoczonych Emiratach Arabskich, Hiszpanii i Japonii.
Dokonał licznych nagrań płytowych i archiwalnych. Współpracował również z Redakcją Muzyczną Polskiego Radia – za cykl autorskich audycji o Kaprysach na skrzypce solo Paganiniego otrzymał nagrodę Komitetu ds. Radia i Telewizji.
Jan Lewtak jest autorem licznych opracowań utworów na orkiestrę kameralną; z okazji Roku Chopinowskiego (2010), na zamówienie Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, opracował na fortepian i orkiestrę smyczkową oba koncerty Chopina.
Z Orkiestrą Kameralną Filharmonii Narodowej, której jest założycielem i szefem artystycznym, nagrał jako solista – w 2003 roku pod dyrekcją Antoniego Wita – Cztery pory roku Vivaldiego.
Aleksandra Rojek
Jej pierwszym nauczycielem gry na oboju był Tytus Wojnowicz.Po dwóch latach naukę kontynuowała u Marzeny Jaremko. W 2005 roku ukończyła z wyróżnieniem Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie prof.Stanisława Malikowskiego.Swoje umiejętności muzyczne doskonaliła u takich oboistów jak : Jean Louis Capezzali, Jerome Guichard, Stefan Schilli, Ingo Goritzki, Diethelm Jonas, Frank de Bruine, Alfredo Bernardini i Daniel Lanthier. Jest laureatką konkursów ogólnopolskich jak i międzynarodowych,min.I Nagroda na konkursie Instrumentów Dętych Drewnianych w Olsztynie (2000),III Nagroda Na Międzynarodowym Konkursie Kameralnym w Krakowie(2003)oraz nagroda specjalna firmy Yamaha na Konkursie obojowo -fagotowym w Łodzi(2005).Stypendystka Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2000). Prowadzi ożywioną działalność artystyczną zarówno jako solistka ,jak i kameralistka. Wraz z Orkiestrą Kameralną Filharmonii Narodowej dokonała nagrania Trinity Concerto Pawła Łukaszewskiego(2011).Jako solistka występowała z orkiestrami Filharmonii Narodowej,Filharmonii Szczecińskiej ,Filharmonii Opolskiej i Orkiestry Kameralnej Filharmonii Narodowej.Współpracujez takimi orkiestrami jak BBC National Orchestra w Walii od 2019 roku ,BBC Symphony Orchestra z Londynu od 2020 roku, Sinfonia Varsovia, Sinfonietta Cracovia, Orkiestra Kameralna Leopoldinum, Polska Orkiestra Radiowa, Orkiestra Polskiego Radia Amadeus, Sinfonia Viva(nagranie muzyki filmowej K.Komedy i W.Kazaneckiego nagrodzone złotą płytą.W latach 2004-2005 była członkiem European Union Youth Orchestra.W 2001 roku zdała egzamin do Filharmonii Narodowej na stanowisko soliski-oboistki.
Więcej informacji o festiwalu: http://www.avearte.pl
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca
Ze względu na prace remontowe związane z budową trasy tramwajowej do Wilanowa i torowiska na ul. Rakowieckiej, dojazd do naszej siedziby jest obecnie utrudniony. Prosimy o zapoznanie się ze szczegółami tutaj.
Dla zachowania komfortu zachęcamy również do przyjazdu na wydarzenie odpowiednio wcześniej.