
Jan Stefani (1746–1829)
Polonez z opery Cud mniemany, czyli Krakowiacy i Górale
Ignacy Jan Paderewski (1860–1941)
Suita G-dur na orkiestrę smyczkową (cz. 1 i 2)
Franz Schubert (1797–1828)
Trzy małe utwory
Wolfgang Amadeusz Mozart (1756–1791)
Divertimento F-dur KV 138
Johann Strauss (1825–1899)
Pizzicato Polka op. 449
Dave Grusin (*1934)
Peace
Karl Jenkins (*1944)
Palladio
Edvard Grieg (1843–1907)
Dwie Melodie op. 53
Béla Bartók (1881–1945)
Tańce rumuńskie
Lusławicka Orkiestra Talentów
Monika Bachowska – dyrygent
Brak wolnych miejsc siedzących.
„Są to talenty. (…) Mam świadomość, że wymagam od tych dzieci dużo więcej, niż do tej pory się nauczyły, ale biorę pod uwagę potencjał, jaki ze sobą przywożą” – tak o młodych artystach Lusławickiej Orkiestry Talentów mówi opiekun artystyczna i dyrygent zespołu Monika Bachowska. „To wspaniały, nietypowy, jeden z kluczowych projektów Europejskiego Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego, skierowany do dzieci szczególnie uzdolnionych, ale nie po to, aby windować indywidualny poziom, lecz by talenty dzieci tworzyły wspólną jakość” – dodaje. W obecnym roku dobiega końca 5. edycja projektu.
Czas edukacji dzieci i młodzieży w projekcie Lusławickiej Orkiestry Talentów (LOT), kształtujący ich tożsamość, głębokie przekonania, życiową filozofię oraz umiejętności odnajdywania siebie w otaczającym świecie, nadaje kierunek dalszym etapom ich życia. Pasja nie rozwija się w stanie bierności, wymaga aktywności i zaangażowania. Donald E. Super uważał, że pasja stanowi rodzaj siły napędowej i twórczej, która znajduje swoje ujście w pracy.
LOT realizowany jest w oparciu o przekonanie Krzysztofa Pendereckiego do niezwykle ważnej roli edukacji w życiu każdego człowieka, szczególnie w edukacji dzieci. W Europejskim Centrum Muzyki w Lusławicach specyficzną przestrzeń ma edukacja najmłodszych. LOT zrzesza najzdolniejszych uczniów szkół muzycznych I stopnia z całej Polski. Monika Bachowska zauważa, że projekt ten podkreśla wartość inwestowania wszelkich starań w staranną opiekę nad młodzieńczym potencjałem. Opiekun artystyczna i dyrygent orkiestry twierdzi: Edukacja bez przemocy w jak najprzyjemniejszej atmosferze przynosi zaskakujące jakościowo efekty. Wszystkie dzieci otaczane są w Centrum ciepłem i troską, a praca podczas długich muzycznych prób mija, nie pozostawiając poczucia obciążenia ani znużenia. Działanie muzyki w połączeniu z czułym podejściem i wyrozumiałością pobudzają w młodych adeptach sztuki chęć do poprawy jakości swojej gry, jak i ogólne uczucie zadowolenia i przyjemności. Wyjeżdżają oni stamtąd niechętnie i z tęsknotą oczekują kolejnych spotkań w tym niezwykłym miejscu.
W ramach 2-letniego cyklu każdej z edycji około 40 uczestników tworzących orkiestrę doskonali swoje umiejętności podczas spotkań w Lusławicach, w trakcie których przygotowuje się do koncertów i nagrań. Zwieńczeniem pobytu zespołu w Lusławicach są koncerty, w ramach których LOT występuje nie tylko w sali koncertowej Europejskiego Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego, ale także w całym kraju. Koncerty Lusławickiej Orkiestry Talentów zgromadziły dotychczas blisko 10 000 słuchaczy. Młodzi artyści pracujący niezmiennie pod batutą Moniki Bachowskiej to fuzja talentu i pasji. Współpraca muzyków LOT-u z cenioną dyrygent to specyficzna relacja – najważniejszy element w procesie tworzenia muzyki. To są mali ludzie – zaznacza Monika Bachowska, dodając – Ja ich traktuję bardzo poważnie i oni to wiedzą. To budowanie naszej relacji trwa dwa lata. Oprócz tego, że robimy muzykę, to budujemy relację i ta relacja jest nadrzędna, bo ona wyzwala w ludziach poczucie bezpieczeństwa i poczucie chęci sprawdzenia, czy to się da. Dzięki temu młodzi artyści się otwierają, pozbywają się zahamowań i strachu. Taka relacja buduje zaufanie. Francuski pisarz i krytyk sztuki Émile Zola, poruszając kwestie istoty talentu, podkreślił: Artysta jest niczym bez talentu, a talent jest niczym bez pracy. Nie sztuką jest urodzić się z talentem, sztuką jest zarobić na niego w zmaganiach z oporem materii. Żmudna praca z młodymi artystami wymaga cierpliwości, gdyż im młodsze jest tworzywo, z którego formujemy, tym więcej czasu potrzeba, ale jak zaznacza Monika Bachowska Tym piękniejsze to jest. Kocham pracę z dziećmi i z młodzieżą.
Czy głęboka pasja i zainteresowania to już talent? Nie sztuką jest urodzić się z talentem, sztuką jest zarobić na niego w zmaganiach z oporem materii. Geniusz wskazuje drogę, którą kroczy talent – najsurowszy, najbardziej wymagający mistrz. Trzeba mu poświęcić wszystko i stale służyć. Jedna z tez filozofa Ralpha Waldo Emersona głosi: Talent dla samego talentu jest jak miedź brzęcząca, jak cymbał brzmiący. Talent w parze z pasją odkrywania prawd najwyższych nadaje jego posiadaczowi moc dobroczyńcy. Uczestnicy Lusławickiej Orkiestry Talentów uwrażliwiani są na wspólnotę pracy. Czego uczą się wybitni młodzi instrumentaliści, tworząc jeden zespół? Swoje doświadczenia członkowie 5. edycji orkiestry podsumowują następująco: Najważniejsze, żeby ze sobą współpracować, a nie rywalizować; Przede wszystkim nauczyliśmy się współpracy i tego, że każdy w tej orkiestrze jest ważny.
Lusławicka Orkiestra Talentów od 2012 roku emanuje mocą młodzieńczej energii, talentu i pasji. Ten projekt sprawia, że czuję się szczęśliwa. Jest to jedna z najważniejszych działalności w mojej pracy artystycznej i pedagogicznej – podsumowuje Monika Bachowska.
Serdecznie zapraszamy na jeden z ostatnich koncertów 5. edycji LOT-u. W piątek 16 maja 2025 roku o godz. 19:00 młodzi zdolni zaprezentują repertuar z przekroju epok, a poprowadzi ich niezastąpiona dyrygent Monika Bachowska. Udział w koncercie jest BEZPŁATNY. Zachęcamy do rezerwacji wejściówek.
Europejskie Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego
Monika Bachowska
Jest charyzmatyczną dyrygentką. Działa ponadto jako chórmistrz i pedagog. Ukończyła Akademię Muzyczną w Krakowie, a w 2016 roku uzyskała tytuł doktora habilitowanego sztuki muzycznej w dziedzinie dyrygentury na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie. Pracuje z dziecięcymi, młodzieżowymi oraz zawodowymi chórami i orkiestrami. Współpracowała m.in. z Chórem Polskiego Radia w Krakowie, a także orkiestrami: CORda Cracovia, Sinfonietta Cracovia, Orkiestrą Filharmonii Krakowskiej, Orkiestrą UMFC w Białymstoku. Na zamówienie Festiwalu Muzyki Filmowej w Krakowie stworzyła FMF Youth Orchestra – zespół złożony z najzdolniejszych uczniów krakowskich szkół muzycznych, który pod jej batutą wystąpił sześciokrotnie na scenie tego międzynarodowego festiwalu. Od 2012 roku w Europejskim Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego w Lusławicach prowadzi Lusławicką Orkiestrę Talentów.
Jako dyrygentka współpracowała z takimi postaciami świata muzyki jak: Krzysztof Penderecki, Maciej Małecki, Tomasz Strugała, Marek Moś, Łukasz Borowicz, Paul Esswood, Jorge Cardoso i wielu innych. W dorobku posiada również nagrania dla Programu Drugiego Polskiego Radia oraz współpracę z Dynamic Music Partners tworzącym muzykę filmową dla Warner Bros.
Od 1998 roku prowadzi Młodzieżową Orkiestrę Kameralną Fresco Sonare, wykonując kompozycje różnych epok oraz gatunków muzycznych, a od 2015 – Chór Kameralny Insieme. W 2008 roku otrzymała Nagrodę Prezydenta Miasta Krakowa za szczególne osiągnięcia w pracy dydaktycznej, w 2017 – Brązowy Medal Zasłużony Kulturze Gloria Artis, a w 2018 – Honoris Gratia Zasłużony dla Miasta Krakowa.
Od października 2017 roku pracuje na stanowisku profesora nadzwyczajnego w Krakowskiej Akademii im. Andrzeja Frycza Modrzewskiego. W roku 2024 otrzymała tytuł profesora sztuki w dziedzinie sztuk muzycznych.
Ze względu na prace remontowe związane z budową trasy tramwajowej do Wilanowa i torowiska na ul. Rakowieckiej, dojazd do naszej siedziby jest obecnie utrudniony. Prosimy o zapoznanie się ze szczegółami tutaj.
Dla zachowania komfortu zachęcamy również do przyjazdu na wydarzenie odpowiednio wcześniej.