Ergetzet Auf Erden / Koncert z okazji 340. rocznicy urodzin Johanna Sebastiana Bacha *Bilety wyprzedane

19:00

Program:

Johann Sebastian Bach Schwingt freudig euch empor BWV 36c

Chór: Schwingt freudig euch empor
Recytatyw (tenor): Ein Herz, in zärtlichem Empfinden
Aria (tenor): Die Liebe führt mit sanften Schritte
Recytatyw (bas): Du bist es ja
Aria (bas): Der Tag, der dich vordem gebar
Recytatyw (sopran): Nur dieses Einz’ge sorgen wir
Aria (sopran): Auch mit gedämpften, schwachen Stimmen
Recytatyw (tenor): Bei solchen freudenvollen Stunden
Chór: Wie die Jahre sich verneuen

Johann Gottlieb Goldberg – Sonata a 4 DürG 14

Largo | Allegro | Grave | Giga

Johann Sebastian Bach Die Zeit, die Tag und Jahre macht BWV 134a

Recytatyw (tenor, alt): Die Zeit, die Tag und Jahre macht
Aria (tenor): Auf, Sterbliche, lasset ein Jauchzen ertönen
Recytatyw (tenor, alt): So bald, als dir die Sternen hold
Duet Aria (alt, tenor): Es streiten, es siegen, die künftigen Zeiten
Recytatyw (alt, tenor): Bedenke nur, beglücktes Land
Aria (alt): Der Zeiten Herr hat viel vergnügte Stunden
Recytatyw (tenor, alt): Hilf, Höchster, hilf, daß mich die Menschen preisen
Chór: Ergetzet auf Erden, erfreuet von oben



Wykonawcy:

Olga Pasiecznik sopran  

Piotr Olech alt  

Jacek Szponarski tenor

Paweł Michalczuk bas  

Zespół Instrumentów Dawnych Polskiej Opery Królewskiej Capella Regia Polona  

Alina Ratkowska dyrygentka, klawesyn  


Bilety:

Bilety wyprzedane.


Organizator:

Polska Opera Królewska


Więcej:

W monumentalnym przewodniku Alfreda Dürra po Bachowskich kantatach utwór Schwingt freudig euch empor BWV 36c otwiera dział zawierający „lipskie kantaty hołdownicze dla szlachetnie urodzonych i mieszczan”. I choć nie znamy nazwiska adresata dzieła, to wiemy, że chodziło o uczczenie starszego, wielce zasłużonego nauczyciela. Napisaną na tę okazję muzykę Bach musiał szczególnie cenić, skoro wielokrotnie do niej wracał, wykorzystując ją zarówno w utworach świeckich, jak i w adwentowej kantacie kościelnej. W tej ostatniej oczywiście bez zamykającego BWV26c radosnego gawota, przerywanego trzema pochwalnymi recytatywami. Nie powinno dziwić, że to właśnie ta kompozycja otwiera koncert upamiętniający 340. rocznicę urodzin Johanna Sebastiana Bacha, którego dokonania do dziś kształtują kolejne pokolenia muzyków. Zdolności pedagogiczne mistrza potwierdzają zresztą osiągnięcia tych, którzy mieli szczęście pobierać u niego nauki bezpośrednio. Wśród nich znalazł się najprawdopodobniej Johann Gottlieb Goldberg, którego Sonata a 4 DürG 14 zabrzmi podczas koncertu. Stanowi ona świadectwo doskonałego opanowania polifonicznego warsztatu, barokowych form i technik kompozytorskich przez ucznia lipskiego kantora. 

W drugiej części koncertu zabrzmi kantata gratulacyjna skomponowana przez Johanna Sebastiana Bacha dla domu książęcego Anhalt-Köthen na Nowy Rok 1719. W poetyckim tekście autorstwa Friedricha Hunolda spotykają się dwie alegoryczne postaci: Czas (Zeit) oraz Boża Opatrzność (Göttliche Vorsehung). Dochodzi do symbolicznego spotkania pomyślnej – dzięki panującemu księciu Leopoldowi – przeszłości z przyszłością, która dzięki Bożej łasce maluje się w równie jasnych barwach. Całość wieńczy taneczny dialog solistów, do których dołącza chór poddanych, by wspólnym śpiewem sławić błogie czasy w księstwie Anhaltu-Köthen.

Marta Dziewanowska-Pachowska


Bio:

Alina Ratkowska

Laureatka I nagrody Międzynarodowego Konkursu Klawesynowego im. Paoli Bernardii w Bolonii w 2005 roku, ponadto w 2003 roku uzyskała III nagrodę w Międzynarodowym Konkursie Muzyki Dawnej Van Vlaanderen w Brugii (Belgia), z kierowanym przez siebie zespołem Esperanto.

Wyróżniona nagrodą Akademii Fonograficznej „Fryderyk" 2024, w kategorii „Album Roku Muzyka Współczesna” i nagrodą w Międzynarodowym Konkursie „Muzyczne Orły” 2024 za dwupłytowy album z najnowszą muzyką na klawesyn i saksofon (w duecie z Pawłem Gusnarem) i „Fryderyk” 2020 w kategorii „Album Roku Muzyka Dawna” za dwupłytowy album z kompletem solowych klawesynowych utworów Johanna Goldberga i prestiżową nagrodą kulturalną miasta Gdańska "Splendor Gedanensis" za rok 2019. Profesor Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie, gdzie prowadzi klasę klawesynu.

W 1999 ukończyła z wyróżnieniem Akademię Muzyczną im. F. Chopina w Warszawie (obecnie UMFC), w klasie prof. Leszka Kędrackiego. W 2002 roku uzyskała dyplom Scholi Cantorum Basiliensis – Wyższej Szkoły Muzyki Dawnej w Bazylei w klasie prof. Andrei Marcona. Ponadto w 2020 roku ukończyła studia z zakresu dyrygentury symfoniczno-operowej, w klasie prof. Marcina Nałęcza-Niesiołowskiego w Akademii Muzycznej w Gdańsku, jest także absolwentką studiów podyplomowych Politechniki Gdańskiej na Wydziale Zarządzania i Ekonomii. 

W 2009 i 2013 roku została wyróżniona przez czytelników Gazety Wyborczej nagrodą Sztorm Roku. W 2008 otrzymała nagrodę Prezydenta Miasta Gdańska dla Młodych Twórców Kultury. Była stypendystką Ministra Kultury i Sztuki, Marszałka Województwa Pomorskiego, Fundacji Kultury i wielu innych zagranicznych fundacji. Współpracowała z Goldberg Baroque Ensemble, specjalizującym się w wykonawstwie muzyki zachowanej w zbiorach Biblioteki Gdańskiej PAN, dokumentując muzykalia w serii Muzyczne dziedzictwo Miasta Gdańska (DUX, Sarton, MDG). Dużą część działalności poświęca również wykonawstwu współczesnej muzyki pisanej na klawesyn. Brała udział w prawykonaniach utworów kameralnych i solowych Krzysztofa Baculewskiego, Anny Ignatowicz-Glińskiej, Pawła Łukaszewskiego, Edwarda Sielickiego, Tadeusza Dixy, Bartosza Kowalskiego, Marcina Łukaszewskiego, Dariusza Przybylskiego, Mikołaja Hertla, Leszka Możdżera. Owocem działalności na polu muzyki współczesnej były m.in. płyta Le Clavecin Moderne, Le Clavecin Moderne plus Percussion nominowane kolejno do nagród Fryderyk 2017 i 2022W 2019 Alina Ratkowska dyrygowała prawykonaniem kantaty Zygmunta Krauzego „Francesco”. 

 W 2010 roku ukazała się jej debiutancka solowa płyta z Wariacjami Goldbergowskimi J. S. Bacha (Sarton), która w 2011 otrzymała dwie nominacje do nagrody fonograficznej „Fryderyk”. W 2012 ukazała się jej płyta z trzema koncertami klawesynowymi Johanna Jeremiasa du Graina, zmarłego w 1756 roku gdańskiego kompozytora i organisty, a rok później poświęcona im książka wydana przez UMFC w Warszawie. W 2018 artystka nagrała koncerty klawesynowe Johanna Gottlieba Goldberga dla renomowanej wytwórni MDG Musikproduktion Dabringhaus und Grimm. Płyta uzyskała cztery nominacje do prestiżowej niemieckiej nagrody "Opus Klassik" 2019. Ratkowska jest autorką publikacji „Śladami Goldberga“, pierwszej monografii poświęconej gdańskiemu klawesyniście i kompozytorowi, za którą została uhonorowana nagrodą kulturalną miasta Gdańska Splendor Gedanensis w 2020 roku. 

W 2006 roku z jej inicjatywy powstał Festiwal Goldbergowski w Gdańsku, który stał się jednym z najważniejszych festiwali muzyki dawnej w Polsce. 

Od września 2022 roku jest dyrektorem naczelnym i artystycznym Polskiej Filharmonii Sinfonia Baltica im. W. Kilara w Słupsku.



Informacja odnośnie dojazdu

Ze względu na prace remontowe związane z budową trasy tramwajowej do Wilanowa i torowiska na ul. Rakowieckiej, dojazd do naszej siedziby jest obecnie utrudniony. Prosimy o zapoznanie się ze szczegółami tutaj.

Dla zachowania komfortu zachęcamy również do przyjazdu na wydarzenie odpowiednio wcześniej.

Galeria

Nadchodzące wydarzenia

Wszystkie wydarzenia

Instagram