Aleksander Dębicz & Cracow Golden Quintet

19:00

Błękitna Rapsodia w zupełnie nowej aranżacji na fortepian i kwintet dęty oraz autorskie kompozycje Aleksandra Dębicza zabrzmią w Nowej Miodowej!

Efekty współpracy Aleksandra Dębicza i Cracow Golden Quintet zostały zarejestrowane na wydanej rok temu płycie „Sideways” - nagranej właśnie w naszej sali koncertowej. 14 października będą Państwo mieli niepowtarzalną okazję posłuchać tego materiału na żywo wraz z zupełnie nowymi kompozycjami.


Program:

George Gershwin, Aleksander Dębicz


Wykonawcy:

Aleksander Dębicz & Cracow Golden Quintet

Aleksander Dębicz fortepian

Natalia Jarząbek flet poprzeczny
Kamil Kuc obój
Tomasz Sowa klarnet
Małgorzata Wygoda fagot
Konrad Gołda waltornia


Bilety:

Sprzedaż biletów w serwisie eBilet


Bio:

Aleksander Dębicz jest jednym z najbardziej wszechstronnych polskich pianistów oraz kompozytorem.

Punktem wyjścia dla działalności artystycznej Aleksandra Dębicza jest improwizacja oraz autorska muzyka, którą często łączy z repertuarem klasycznych mistrzów. W jego twórczości od lat przejawia zamiłowanie do sztuki filmowej i to właśnie w tym kierunku kompozytorskim obecnie podąża.

W 2015 roku na debiutanckiej płycie „Cinematic Piano” (Warner Classics) wydał cykl 12 własnych kompozycji inspirowanych sztuką filmową. Od tego czasu skomponował muzykę do filmów, słuchowisk i przedstawień teatralnych, nawiązując m. in. współpracę z Teatrem Polskim w Warszawie, Teatrem im. J. Słowackiego w Krakowie czy Teatrem Żydowskim w Warszawie. Za muzykę do słuchowiska Polskiego Radia „Anna Karenina” w reż. Katarzyny Michałkiewicz otrzymał nagrodę na festiwalu Dwa Teatry 2019.

W 2018 roku ukazał się trzeci album artysty - „Invention” (Warner Classics). Dębicz zaprezentował na nim swoją interpretację kompletu Inwencji i Sinfonii J. S. Bacha oraz autorskie kompozycje inspirowane Bachem i muzyką hip-hopową. Płyta została nominowana do Fryderyka 2019 i zebrała szereg bardzo entuzjastycznych recenzji. W kwietniu 2019 roku wydany został nowy utwór Aleksandra Dębicza „The Union”, skomponowany z okazji 15. rocznicy wejścia Polski do Unii Europejskiej. W tym samym roku artysta skomponował utwór „PasaCatedral” na gitarę koncertującą, obój, fortepian i smyczki na zamówienie festiwalu Akademia Gitary. Kompozycja ta została wykonana w najstarszych polskich katedrach - w Gnieźnie, Kołobrzegu i Poznaniu. Solistą był wówczas wybitny gitarzysta Łukasz Kuropaczewski. W 2020 roku Aleksander Dębicz skomponował utwór „Victoria 1920” na uroczystość upamiętniającą rocznicę Bitwy Warszawskiej.

Dębicz współtworzy duety z wybitnymi muzykami, z którymi opracował już kilka oryginalnych programów, opartych na muzyce klasycznej i improwizacji. Z wiolonczelistą Marcinem Zdunikiem nagrał m.in. znakomicie przyjęty dwupłytowy album „Bach Stories” (Warner Classics), nominowany do Fryderyka 2018. Z saksofonistą Szymonem Nidzworskim skomponował i nagrał muzykę do filmu „Dotknięcie” w reż. Katarzyny Michałkiewicz. Od 2020 roku współpracuje z Jakubem Józefem Orlińskim, z którym wykonuje nietypowe opracowania muzyki barokowej, jak i autorskie kompozycje.

W 2021 roku ukazał się czwarty album Dębicza „Adela” z własnymi kompozycjami i aranżacjami (Warner Classics), który artysta nagrał w duecie z gitarzystą Łukaszem Kuropaczewskim i z gościnnym udziałem kontratenora Jakuba Józefa Orlińskiego (nominacja do Fryderyka 2022). W tym samym roku Dębicz w duecie z Marcinem Zdunikiem nagrał singiel z ich autorskim opracowaniem „Jauchzet, frohlocket” z Oratorium na Boże Narodzenie J. S. Bacha. Pojawił się też w roli aranżera i pianisty na płycie Szymona Komasy z piosenkami Kabaretu Starszych Panów. 

Największym, jak dotąd, autorskim przedsięwzięciem artysty jest jego najnowszy album „Sideways” (2022), na który Dębicz skomponował utwory na większe składy instrumentalne: m.in. z kwintetem dętym i orkiestrą smyczkową. Znalazły się na nim również oryginalne interpretacje dwóch klasycznych dzieł Bacha i Gershwina.

Aleksander Dębicz jest absolwentem Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie fortepianu prof. Elżbiety Tarnawskiej. Koncertuje w Polsce i za granicą (m.in. Niemcy, Francja, Stany Zjednoczone, Rumunia, Włochy, Austria, Turcja), prezentując publiczności zarówno własną muzykę, improwizacje, jak i interpretacje muzyki klasycznej oraz nowej. W 2022 roku wraz z Polską Orkiestrą Radiową pod dyr. Michała Klauzy prawykonywał dedykowaną mu Symfonię koncertującą Macieja Małeckiego. W tym samym roku artysta debiutował na prestiżowych i zupełnie różnych festiwalach muzycznych - Międzynarodowym Festiwalu Chopinowskim w Dusznikach Zdroju (w duecie z Marcinem Zdunikiem) oraz na festiwalu Męskie Granie (w duecie z Jakubem Józefem Orlińskim).

W trakcie swojej kariery zdobył wiele nagród, m.in. w 2013 roku zwyciężył w Transatlantyk Instant Composition Contest, jedynym na świecie konkursie symultanicznej improwizacji do filmu. W 2022 roku wygrał międzynarodowy konkurs Bridgerton Scoring Competition, organizowany przez firmę Spitfire Audio. Jego muzyka do fragmentu serialu  Netflixa „Bridgertonowie” została uznana za najlepszą spośród zgłoszonych 4 tys.  Kompozycje oceniał Kris Bowers - autor oryginalnej muzyki do „Bridgertonów” - oraz zespół Spitfire Audio. 



Cracow Golden Quintet

Kwintet ma w swoim repertuarze utwory muzyki zarówno klasycznej, jak i rozrywkowej – od epoki klasycyzmu po muzykę współczesną. Poza interpretacjami utworów m.in. W. A. Mozarta, C. Nielsena, J. Iberta, S. Barbera i G. Ligetiego zespół specjalizuje się w wykonawstwie i promocji muzyki polskiej. Ten repertuar, opracowany i przygotowany z myślą o Międzynarodowym Konkursie Muzyki Polskiej im. Stanisława Moniuszki w Rzeszowie, obejmuje kompozycje m.in. G. Bacewicz, W. Kilara, M. Spisaka oraz T. Szeligowskiego, i jest stale poszerzany, zwłaszcza o utwory zapomniane, czy rzadko prezentowane na estradach. Cracow Golden Quintet bierze również udział w prawykonaniach oraz nagraniach utworów z XX i XXI wieku.

Zespół doceniano zarówno w kraju, jak i na arenie międzynarodowej, czego potwierdzeniem jest szereg nagród: Międzynarodowy Konkurs Muzyki Polskiej im. Stanisława Moniuszki w Rzeszowie (2019), II Nagroda i dwie nagrody specjalne; Rome International Music Competition w ramach Rome Chamber Music Festival (2016), I Nagroda; Madrid International Music Competition (2016), I Nagroda; International Music Competition w Londynie (2015), I Nagroda; Międzynarodowy Przegląd Zespołów Kameralnych w Jaworze (2015), I Nagroda; International Competition „Davorin Jenko” w Belgradzie (2015), I Nagroda. Cracow Golden Quintet zapraszano wielokrotnie na międzynarodowe festiwale muzyczne, takie jak: Alexander Arutiunian International Wind Festival w Armenii, Crusell Music Festival w Finlandii, Międzynarodowy Festiwal Leoša Janáčka, ISA Festival w Austrii, Międzynarodowy Festiwal „Ogrody Muzyczne” w Warszawie, Międzynarodowy Festiwal „Młodzi Artyści w Krakowie”, Międzynarodowy Przemyski Festiwal „Salezjańskie Lato”; a także do prestiżowych sal koncertowych: Accademia di Santa Cecilia w Rzymie, Europejskie Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego w Lusławicach, Filharmonia Narodowa, Filharmonia Krakowska im. Karola Szymanowskiego, Filharmonia Podkarpacka im. Artura Malawskiego w Rzeszowie, Zamek Królewski na Wawelu.

Zespół współpracuje z wytwórnią Warner Classics, DUX, a także z austriackim ORF. W 2020 roku, nakładem wydawnictwa DUX, ukazała się debiutancka płyta zespołu z muzyką polską, która została nominowana do nagród Akademii Fonograficznej FRYDERYK 2021 w kategorii Album Roku Muzyka Kameralna. W 2021 zespół podjął współpracę z pianistą i kompozytorem Aleksandrem Dębiczem. 9 września 2022 roku nakładem Warner Classics ukazała się najnowsza płyta pianisty z udziałem Kwintetu. Na krążku zatytułowanym „Sideways” można usłyszeć m.in. „Błękitną Rapsodię” George’a Gershwina w opracowaniu na kwintet dęty i fortepian oraz nowy utwór Aleksandra Dębicza „The Portals”.


Patronat medialny



Galeria

Nadchodzące wydarzenia

Wszystkie wydarzenia

Instagram