
Carl Maria von Weber Concertino Es-dur op. 26 na klarnet i orkiestrę
I. Adagio ma non troppo
II. Andante
III. Allegro
Carl Reinecke Koncert fletowy D-dur op. 283
I. Allegro molto moderato
II. Lento e mesto
III. Moderato - In tempo animato - Tempo I - Più mosso - Più lento maestoso
Paweł Łukaszewski Sinfonietta per archi
Grażyna Bacewicz III Koncert skrzypcowy
I. Allegro molto moderato
II. Andante
III. Vivo
Franciszek Wieczorek klarnet
Aleksandra Kruszewska flet
Michalina Reksa skrzypce
Klaudia Mazur dyrygentka
Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa
Bilety dostępne w serwisie Bilety24 od 25.04.2025 od godz. 18:00
Fundacja Nowa Miodowa, ZPSM Nr 1 w Warszawie, Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa.
Cykl koncertów Nowa Miodowa. Sinfonia Iuventus to wspólna inicjatywa Zespołu Państwowych Szkół Muzycznych Nr 1 w Warszawie oraz Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa, która już czwarty sezon cieszy się niesłabnącą popularnością wśród widzów.Projekt powstał z myślą o wspieraniu młodych muzyków stojących u progu kariery. Każdy z koncertów to okazja, by zaprezentowali swój rozwijający się warsztat i dojrzałość interpretacyjną w profesjonalnych warunkach scenicznych. Występy te pozwalają także Orkiestrze na aktywny udział w procesie kształcenia nowych pokoleń artystów, dając im wsparcie i doświadczenie współpracy z dużym zespołem. Projekt ma na celu łączenie edukacji muzycznej z praktyką sceniczną oraz promowanie utalentowanych wykonawców, którzy coraz częściej zdobywają uznanie w krajowych i międzynarodowych konkursach.
Concertino Es-dur Webera należy do szczególnie lubianych pozycji klarnetowego repertuaru. Zdrobniała nazwa nie oznacza tu utworu uproszczonego technicznie, "dla amatorów" (pierwszym wykonawcą był wybitny wirtuoz Heinrich Bärmann), lecz mniejszych rozmiarów, jednoczęściowy, w formie tematu z błyskotliwymi wariacjami, które pozwalają pokazać zarówno biegłość, jak i śpiewność klarnetu oraz bogactwo jego rejestrowych barw.
Niemal dziś zapomniany Carl Reinecke należał do najbardziej prominentnych postaci życia muzycznego swej epoki, jako ceniony kompozytor i wykładowca konserwatorium w Lipsku przez wiele dekad. Szczególnie intensywnie poświęcił się komponowaniu w późnym wieku, po przejściu na emeryturę – miał 77 lat i do śmierci w wieku lat 86 stworzył ponad 300 znaczących dzieł! Właśnie do tej grupy późnych owoców jego talentu należy Koncert fletowy D‑dur. Chociaż powstał już w XX wieku (1908) oddaje hołd mistrzom młodości autora, zwłaszcza Mendelssohnowi, ale też zaprzyjaźnionemu Brahmsowi. W tym pełnym ciepła i pogodnej nostalgii, fakturalnie bogatym utworze widzieć można ostatni z (niezbyt zresztą licznych) koncertów romantycznych na flet, a zarazem doskonałą retrospekcję pełnego wdzięku, wirtuozerii i ekspresji stylu właściwego muzyce poprzedniego stulecia na ten instrument.
Grażyna Bacewicz była cenioną, koncertującą skrzypaczką, m.in. wykonawczynią dzieł Karola Szymanowskiego. W jej III koncercie skrzypcowym (1948) stworzonym z doskonałą znajomością wszystkich tajników wiolinistyki można usłyszeć pewne echa jego stylu, ale też wyraźne indywidualne rysy: klasycyzującą klarowność formy, upodobanie do żywych, wyrazistych rytmów i melodii, tu kreatywnie inspirowanych folklorem Podhala.
Należący do szczególnie cenionych współczesnych twórców muzyki religijnej Paweł Łukaszewski ma także w dorobku szereg dzieł kameralnych i orkiestrowych. Absolwent studiów wiolonczelowych w swej ekspresyjnej, czteroczęściowej Sinfonietta per archi (2004) o dramatycznych częściach skrajnych, mrocznej oraz tajemniczej części wolnej oraz motorycznym scherzem, ze znawstwem eksploruje brzmienia smyczkowego zespołu.
Prowadząca wieczór Klaudia Mazur to dyrygentka i perkusistka, od 2017 r. związana z Filharmonią Łódzką jako muzyk orkiestrowy, współpracowała z wieloma filharmoniami i orkiestrami w Polsce i za granicą. Na swym koncie ma liczne prawykonania dzieł kompozytorów współczesnych
Franciszek Wieczorek – uczeń ósmej klasy POSM I st. im. E. Młynarskiego w ZPSM nr 1 w Warszawie. Grę na klarnecie rozpoczął w wieku 7 lat i swoje umiejętności rozwija w klasie Artura Pachlewskiego.
Jest laureatem wielu konkursów, m.in. zdobywcą I nagrody na Ogólnopolskim Konkursie Młodych Solistów w Jaworznie (2024), II nagrody na Międzynarodowym Konkursie Instrumentów Dętych w Jastrzębiu-Zdroju (2024), III nagrody na Konkursie Młodych Muzyków w Szczecinku (2024), III nagrody na Festiwalu Klarnetowym w Piotrkowie Trybunalskim (2023).
Franciszek regularnie bierze udział w kursach mistrzowskich prowadzonych przez uznanych klarnecistów.
Gra w zespołach kameralnych i orkiestrowych stanowi istotny element jego muzycznej edukacji. Ponadto z radością włącza się w projekty charytatywne, grając m.in. w Domu Powstańców Warszawskich czy w szkole dla dzieci z niepełnosprawnościami.
Poza muzyką interesuje się sportem – szczególnie koszykówką.
Aleksandra Kruszewska – 18 letnia flecistka, uczennica OSM II st. im. Z. Brzewskiego w ZPSM nr 1 w Warszawie w klasie Seweryna Zapłatyńskiego. Naukę gry na flecie rozpoczęła w wieku 7 lat pod kierunkiem Beaty Kierzkowskiej. Jest laureatką wielu konkursów ogólnopolskich i międzynarodowych. Występuje jako solistka i kameralistka.
Do ostatnich osiągnięć Oli należą: I miejsce w VIII Ogólnopolskim Konkursie Fletowym w Bielsku Białej (2025), Grand Prix w XVIII Międzynarodowym Konkursie Instrumentów Dętych we Wrocławiu (2024), I nagroda specjalna, finalistka w VI Międzynarodowym Konkursie Instrumentów Dętych Finalis w Białymstoku (2024), 1 miejsce w XLIII Konkursie Młodego Muzyka w Szczecinku (2024), 1 miejsce w XIV Polskim Festiwalu Fletowym w Sieradzu (2024), 1 miejsce w IV Międzynarodowym Konkursie Muzycznym Power Sunrise w Skierniewicach (2024), 2 miejsce w X Ogólnopolskim Konkursie Fletowym im. M. Katarzyńskiego w Katowicach (2024), I miejsce w IV Ogólnopolskim Konkursie Muzyki Kameralnej im. Wiłkomirskich (2025), 1 miejsce w 39. Konkursie Zespołów Kameralnych we Wrocławiu (2025), W marcu 2024 roku wystąpiła jako solistka z orkiestrą Sinfonia Iuventus, wielokrotnie występowała na koncertach z cyklu „Młode Talenty” organizowanych przez Fundację Europejczyk w programie „Zagraj z Mistrzem” w Gnieźnie oraz w Szczawnie Zdroju (2021, 2022 i 2024). Wystąpiła również podczas Festiwalu fletowego Flautissimo w Rzymie w 2023 roku.
Aleksandra brała udział w kursach muzycznych w Europejskim Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego w Lusławicach, Muzycznych Torturach w Wadowicach, a także w warsztatach – 36. Forum International for flute and piano w Luxemburgu oraz Zagraj z Mistrzem w Gnieźnie i Szczawnie Zdroju. Na kursach mistrzowskich, do tej pory pracowała ze znakomitymi pedagogami i artystami: Felixem Rengglim, Mario Carolim, Denisem Bouriakovem, Dejanem Gavrićem, Paolo Taballione, Brigit Ramsl, Carlo Jansem, Wally Hase, Andreą Manco, Urszulą Janik – Lipińską, Eweliną Zawiślak. Jest stypendystką Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego za osiągnięcia artystyczne (2021, 2024). Od 2022 roku należy do grona stypendystów Programu ZDOLNI Krajowego Funduszu na rzecz Dzieci.
Michalina Reksa to 15 letnia skrzypaczka. Naukę gry na skrzypcach metodą Suzuki rozpoczęła w Muzycznej Akademii Smyka w wieku 5 lat. W 2016 roku kontynuowała naukę w Państwowej Szkole Muzycznej I i II stopnia im. Henryka Melcera w Kaliszu, którą ukończyła z wyróżnieniem w roku 2022. Obecnie uczy się w klasie Janusza Wawrowskiego w OSM II st. im. Z. Brzewskiego w ZPSM Nr 1 w Warszawie.
Jest laureatką 40 konkursów skrzypcowych o randze ogólnopolskiej i międzynarodowej. Do najważniejszych osiągnięć w ostatnich trzech latach należą: I miejsce na Międzynarodowym Konkursie Muzycznym Opus (Kraków, 2022), I nagroda – Osobowość Artystyczna na 7. Ogólnopolskim Konkursie dla skrzypków, altowiolistów, wiolonczelistów, kontrabasistów i pianistów w ramach festiwalu FORTE (Poznań, 2022), II miejsce na Concours International de Jeunes Musiciens de Talent Nouvelles Etoiles (Paryż, 2023), II miejsce na London Classical Music Competition (Londyn, 2023), Gold Prize Winner w kategorii junior na Euterpe Music Awards (Berlin, 2023), I miejsce na International Competition Golden Classical Music Awards oraz występ w słynnej Carnegie Hall (Nowy Jork, 2023), I miejsce na 5th Swiss International Music Competition (Lugano, 2023), I miejsce na X Międzynarodowych Spotkaniach Młodych Skrzypków im. prof. M. Ławrynowicza (Płock, 2024), I miejsce na II Ogólnopolskim Konkursie Skrzypcowym (Kraków, 2024), II miejsce na X Międzynarodowym Konkursie im. Janiny Garści (Stalowa Wola, 2024).
Michalina została Stypendystką Marszałka Województwa Wielkopolskiego w dziedzinie Kultury (Poznań, 2022) oraz w latach 2022-2023 uczestniczką i jedną z koncertmistrzyń Lusławickiej Orkiestry Talentów w Europejskim Centrum Muzycznym Krzysztofa Pendereckiego w Lusławicach. Również w tym samym roku została stypendystką programu ZDOLNI Krajowego Funduszu na rzecz Dzieci. W 2024 roku Michalina otrzymała stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego przyznawane młodym artystom o wybitnych osiągnieciach.
Podczas wielu mistrzowskich kursów i warsztatów muzycznych uczyła się pod kierunkiem takich profesorów jak: Janusz Wawrowski, Kirill Trussov, Fabrizio von Arx, So-Ock Kim, Marcin Baranowski, Agata Szymczewska, Jan Romanowski, Anna Gutowska, Dorota Obijalska, Konrad Dragan, Karina Gidaszewska, Ewa Kowar – Mikołajczyk, Mariusz Derewecki oraz Agnieszka Marucha. Niejednokrotnie wystąpiła na Sali Balowej w Łańcucie oraz na Zamku Królewskim w Warszawie. Wystąpiła również na promocji książki Anety Kolańczyk pt. „Adam Asnyk” wykonując utwory polskiego skrzypka i kompozytora Emila Młynarskiego. Reprezentowała Polskę na Międzynarodowym Festiwalu w Izraelu promując twórczość polskiego kompozytora Romualda Twardowskiego. Swoją grą uświetniła otwarcie wystawy poświęconej rodzinie Wiłkomirskich. W 2019 roku, w setną rocznicę odzyskania przez Polskę niepodległości, zaangażowała się w realizację muzyczną projektu Bóg nieznany – Patriotyzm. Z okazji piętnastej rocznicy Uniwersytetu Trzeciego Wieku Calisia wystąpiła na otwarciu wystawy Twórczość niejedną ma twarz. 6 września 2023 roku wystąpiła na 12 Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Kameralnej Muzyczne Przestrzenie w Koninie.
Klaudia Mazur – dyrygentka, perkusistka, ur. w 1995 r. w Sosnowcu. W Akademii Muzycznej im. Kiejstuta i Grażyny Bacewiczów w Łodzi ukończyła dyrygenturę symfoniczno – operową (2023 r., magister) oraz dyrygenturę symfoniczną (2021 r., licencjat) w klasie prof. dr Jerzego Swobody, instrumentalistykę w klasie perkusji dr hab. Piotra Biskupskiego (2020 r., magister) oraz prof. dr hab. Piotra Sutta (2018 r., licencjat), dodatkowo edukację artystyczną w zakresie sztuki muzycznej (2018 r., licencjat).
Na swym koncie ma liczne prawykonania dzieł kompozytorów współczesnych, które prezentowała m.in.: na Festiwalu Cinegria w Łodzi, Musica Moderna w Łodzi, Musica Privata w Łodzi, Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Współczesnej w Krakowie, Nowe Fale w Gdańsku, Muzyka naszych czasów w Łodzi, Warszawska Jesień w ramach polsko-niemieckich warsztatów muzycznych pod kierunkiem Rüdigera Bohna.
W 2018 r. reprezentowała klasę perkusji jako solistka podczas Ogólnopolskiej Konferencji Naukowej „Polska sztuka perkusyjna dziś i jutro” w Katowicach. W ramach współpracy z Instytutem Mediów i Produkcji Muzycznej (AM Łódź) oraz studencką Orkiestrą Fakultatywną „Laboratorium” zrealizowała nagrania twórczości: J. Brahmsa, J. Sibeliusa (2023 r.) oraz H. Wieniawskiego (2022 r.).
Swoje umiejętności kształciła pod okiem wybitnych artystów m.in. Marin Alsop, Anders Astrand, Rüdiger Bohn, Ignacio Ceballos Martin, Lawrence Foster, Gert Mortensen, Kai Stensgaard, Lawrence Ugwu, John Wooton, Rafał Jacek Delekta, Tomasz Bugaj, Vladimir Kiradjiev, Urszula Kryger, Sławomir Kaczorowski, Wojciech Michniewski, Michał Nesterowicz, Mariusz Patyra, Marek Pijarowski, Jerzy Swoboda, Scott Yoo. Uczestniczyła w wielu kursach i warsztatach muzycznych w Polsce.
Od 2017 r. związana z Filharmonią Łódzką jako muzyk orkiestrowy (doangażowany), od 2021 r. asystuje Maestro Michałowi Nesterowiczowi, Pierwszemu Dyrygentowi Gościnnemu tejże instytucji.
Współpracowała z Filharmonią Zielonogórską im. T. Bairda, Filharmonią Śląską, Filharmonią Świętokrzyską im. O. Kolberga w Kielcach, Filharmonią Podkarpacką im. A. Malawskiego w Rzeszowie, Filharmonią Opolską im. J. Elsnera, Filharmonią im. H. Wieniawskiego w Lublinie, Radomską Orkiestrą Kameralną, Polską Operą Królewską, Państwowym Zespołem Ludowym Pieśni i Tańca Mazowsze.
W 2022 r. zgłoszona do programu Dyrygent-Rezydent przez Filharmonię Podkarpacką. W 2023 r. wzięła udział w IV Ogólnopolskim Konkursie Studentów Dyrygentury im. Adama Kopycińskiego we Wrocławiu, będąc wśród 24 najlepszych studentów dyrygentury. W lipcu 2023 r. rozwijała swoje umiejętności podczas Międzynarodowych Kursów Dyrygenckich z Filharmonią Śląską pod okiem maestro Lawrence Fostera, przez którego została wyróżniona listem rekomendacyjnym. Kursy były organizowane w ramach XI Międzynarodowego Konkursu Dyrygenckiego im. Grzegorza Fitelberga. W listopadzie 2024 r. zadebiutowała jako asystent dyrygenta w Polskiej Operze Królewskiej, przygotowując operę Hi$tory Michała Dobrzyńskiego. W 2025 roku zadebiutuje z Filharmonią Łódzką (04.2025) oraz Sinfonią Iuventus (05.2025).
Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus powstała z inicjatywy Jerzego Semkowa, jednego z najwybitniejszych dyrygentów polskich. Utworzona przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego na mocy rozporządzenia z 1 października 2007 roku, jest państwową instytucją kultury. Głównym jej celem jest stworzenie młodym muzykom szansy na debiut orkiestrowy i przygotowanie ich do pracy w podobnych zespołach zawodowych. W skład Orkiestry wchodzą najzdolniejsi absolwenci akademii muzycznych, którzy nie ukończyli 30 lat.
Sinfonia Iuventus rozpoczęła działalność artystyczną w czerwcu 2008 roku. Orkiestra współpracowała z wieloma uznanymi dyrygentami, takimi jak: Jerzy Semkow, Kazimierz Kord, Jan Krenz, Krzysztof Penderecki, Gabriel Chmura, Antoni Wit, Tadeusz Strugała, John Axelrod, Charles Dutoit, Agnieszka Duczmal, Nicolae Moldoveanu, Juozas Domarkas, Grzegorz Nowak, Jerzy Maksymiuk, Michaił Jurowski, Kirył Karabits, Tadeusz Kozłowski, Andrzej Boreyko, Marek Pijarowski, Mirosław Jacek Błaszczyk, Jerzy Salwarowski, George Tchitchinadze, Evgeny Volynsky, Gerd Schaller, Eugene Tzigane, Massimiliano Caldi, Andriy Yurkevych, Ruben Silva, Paweł Przytocki, Paul Esswood, Tadeusz Wojciechowski, Monika Wolińska, Łukasz Borowicz, Marek Moś, Krzysztof Herdzin, Marek Wroniszewski, oraz solistami, wśród których byli m.in. Konstanty Andrzej Kulka, Piotr Paleczny, Ivan Monighetti, Zakhar Bron, Krzysztof Jakowicz, Daniel Stabrawa, Paweł Kowalski, Aleksandra Kurzak, Roberto Alagna, Tatiana Szebanowa, Janusz Olejniczak, Jonathan Plowright, Abdel Rahman El Bacha, Krzysztof Jabłoński, Olga Pasiecznik, Jadwiga Rappé, Vadim Repin, Jan Stanienda, Tomasz Strahl, Jakub Haufa, Alena Baeva, Leszek Możdżer, Yulianna Avdeeva, Bomsori Kim, Agata Szymczewska, Jakub Jakowicz, Piotr Pławner, Patrycja Piekutowska, Łukasz Kuropaczewski, José Torres, Adam Bałdych, Mateusz Smoczyński, Hyuk Lee, Rafał Bartmiński, Iwona Hossa, Piotr Nowacki, Olga Szomańska, Patric Gallois, Michael Lethiec, Claudio Bohorquez, Stathis Karapanos, Alicja Śmietana.
Od kwietnia 2009 roku Sinfonia Iuventus jest członkiem Europejskiej Federacji Narodowych Orkiestr Młodzieżowych, a od września 2018 roku Zrzeszenia Filharmonii Polskich. W latach 2013-2020 honorowym patronem artystycznym Orkiestry był Krzysztof Penderecki. W październiku 2018 Orkiestra oficjalnie przyjęła imię Jerzego Semkowa.
Orkiestra występowała na wielu estradach koncertowych oraz podczas licznych festiwali w Polsce i za granicą: w Austrii (Musikverein), Chinach (National Grand Theater), Francji (Grand Auditorium UNESCO, Palais de la Musique et des Congrès), Hiszpanii (Auditorio Nacional de Música), Niemczech (Konzerthaus Berlin Gendarmenmarkt), Portugalii (Grande Auditório), Włoszech, Szwajcarii, Litwie i Ukrainie. Zrealizowała szereg rejestracji płytowych, radiowych oraz telewizyjnych dla Universal Music, CD Accord, DUX, Polskiego Radia, Albany Records, TVP Kultura, Warner Classics. Szczególne miejsce w dyskografii Orkiestry zajmują dwie płyty z repertuarem symfonicznym: Schubert (2008) i Czajkowski (2010), zarejestrowane pod batutą Jerzego Semkowa. Ważną pozycję zajmują w niej również płyty z muzyką Krzysztofa Pendereckiego pod jego dyrekcją – komplet symfonii (2010–2012) oraz płyty z koncertami solowymi (2014–2023). Wybrane wydawnictwa z tej serii zostały uhonorowane wyróżnieniami, m.in. nagrodą International Classical Music Award (2014 i 2016), nagrodą muzyczną Fryderyk w kategorii Album Roku – Muzyka Koncertująca (2021). W repertuarze utrwalonym przez Orkiestrę na płytach znajduje się także muzyka wielu innych polskich kompozytorów, m.in.: Fryderyka Chopina, Grażyny Bacewicz, Zygmunta Stojowskiego, Józefa Kofflera, Karola Kurpińskiego, Romana Palestra, Henryka Wieniawskiego, Mikołaja Góreckiego, Krzysztofa Meyera, Stanisława Moryto, Romana Statkowskiego, Antoniego Szałowskiego, Piotra Mossa.
Ze względu na prace remontowe związane z budową trasy tramwajowej do Wilanowa i torowiska na ul. Rakowieckiej, dojazd do naszej siedziby jest obecnie utrudniony. Prosimy o zapoznanie się ze szczegółami tutaj.
Dla zachowania komfortu zachęcamy również do przyjazdu na wydarzenie odpowiednio wcześniej.
This website uses cookies. By continuing to use the website without changing the browser settings, the user accepts the use of cookies. Privacy policy.